Volkorenpasta Gezond leven

Volkorenpasta: een eenvoudige manier om de maaltijd wat gezonder te maken. Dat zilvervliesrijst gezonder is dan witte rijst weet inmiddels iedereen. Echter heb ik niet het idee dat er een zelfde bewustzijn is over witte en volkorenpasta. Veel mensen eten geen wit brood, omdat ze weten dat volkorenbrood gezonder is en het meer vezels bevat. De mensen die er bewust voor kiezen volkorenbrood te eten, scheppen ’s avonds wel onbewust hun bordje vol met een witte pasta. Hoezo denken we daar niet over na?

Zelf bereid ik vaak volkorenpasta. Toen ik een tijdje geleden ging eten bij Vapiano koos ik ook voor volkoren fusilli. Pas toen we aan tafel zaten besefte ik me dat dit de eerste keer was dat ik buiten huis volkorenpasta at, omdat het nooit ergens op de kaart staat.

Volkorenbrood en -pasta worden gemaakt van hele graankorrels. Bij de witte varianten worden de zemelen verwijderd en alleen de meellichamen van het graan gebruikt. Door deze bewerking gaat er veel voedingswaarde verloren.
Kunst by Hanneke

De voordelen
Volkorenpasta bevat meer vezels, dit zorgt voor een goede werking van de darmen. De vezels zorgen er voor dat je sneller een verzadigd gevoel hebt waardoor je niet zo snel te veel zult eten. Daarnaast houdt dit verzadigde gevoel langer na het nuttigen van de maaltijd aan. Je zult dus minder snel behoefte hebben te gaan snacken een tijdje na het eten. Ook is volkorenpasta een goede bron om vitamine B, ijzer en eiwitten binnen te krijgen. Honderd gram gekookte volkorenpasta bevat ruim zeven maal zo veel vezels en drie maal zo veel ijzer dan honderd gram gekookte witte pasta. Vezels heb je nogal wat nodig, het is daarom belangrijk dat je naast graanproducten ook voldoende groente en fruit eet. Tevens zorgen groenten en fruit ervoor dat je lichaam het ijzer wat je binnen krijgt ook op kan nemen.

Zelfs Aldi verkoopt een aantal soorten volkorenpasta, en dat voor een mooi prijsje! De volkorenpasta’s zijn wel net ietsje duurder dan gewone pasta. Om het van de positieve kant te bekijken, je zult ook minder snel gaan snacken na het eten (wat ook geld kost). En het vergroten van je drijfvermogen als je binnenkort in het zwembad ligt: daar zit je ook niet op te wachten…

Dus: gewoon proberen, volkorenpasta is echt niet enger dan een bruine boterham!

Liefs Hanneke

P.S. Volg je me al op Facebook?


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.