Hop, een biertje mag! Gezond leven

Gastbijdrage – Een vriendje met buitengewone interesse in speciaalbier en een voorliefde voor foodpairing (o.a. het combineren van drank met gerechten): hoe gaat dat in één huis met een healthblogger? Nou, goed hoor! Daarover mag ik van Hanneke eens vertellen!

Bier is als het ware brood: echter in tegenstelling met de bakker besloot de brouwer vooral water toe te voegen. Behalve water bestaat bier uit gisten, gekiemde gerst, hop (de vrouwelijke hopbellen), vitamine B en mineralen. Ja ook alcohol natuurlijk, daar kom ik zo op terug.

Allereerst hop: hop bevat hopoliën welke een kalmerende werking hebben, vergelijk het met kamille. Hop bevat ook flavonoïden: dat zijn stoffen van plantaardige oorsprong die de werking van het vrouwelijke hormoon oestrogeen nabootsen. Aan deze fyto-oestrogenen worden allerlei gunstige effecten toegeschreven. Zo gaat men ervan uit dat deze stoffen beschermen tegen kanker en hart-en vaatziekten en de menopauze-klachten kunnen verminderen.

Dan vitamine B: bier is een vitamineBom! Vitamine B bestaat vooral uit water en bevat geen vet. De gist die tijdens het brouwproces aan het bier wordt toegevoegd, zorgt voor de aanmaak van vitamine B. Van deze vitamine blijft een groot deel in het eindproduct van het bier aanwezig. Als je bier met mate drinkt, dan kan je je dagelijkse behoefte aan vitamine B op deze manier aanvullen. Vooral vitamine B12 – essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goed werkend zenuwstelsel – is te vinden in bier. Vitamines staan echter nooit vermeld op een bier-etiket daar de wetgeving dit verbiedt bij alcoholhoudende dranken. Sommige alcoholvrije bieren vermelden dit wel.

Het drinken van af en toe een biertje vermindert de kans op hart-en vaatziekten. Wetenschappers zoeken de verklaring hiervoor in de invloed van bier op het cholesterolgehalte. Matig biergebruik zou het HDL-cholesterol, het zogenaamde “goede” cholesterol, met 5 à 10% doen toenemen.

Daarnaast zorgt een matige bierconsumptie voor een vermindering van bloedklonters, doordat het de aanmaak van de stof fibrinogeen doet verminderen. Ook zou het de bloeddruk doen verlagen. Matige inname van bier zou kunnen leiden tot een mindere kans op diabetes type II, welke vooral bij ouderen voorkomt. De kans zou tot 30% minder worden.

Bekend feit van bier is ook het effect voor je darmen. Bier zit vol oplosbare vezels, afkomstig van het gerstemout. Deze zorgen voor een goede darmfunctie en helpen overtollig cholesterol en suiker op te nemen. Ook bevat bier weinig eiwitten. Wel bevat het silicium, wat naast calcium bijdraagt aan sterke botten.

Let op: Uiteraard bevat bier alcohol en dus is het de bedoeling dat je met mate drinkt: teveel alcohol kan juist leiden tot een vergrote kans op diabetes type II en hart- en vaatziekten. Voor een vrouw zijn dit maximaal (nee, helaas niet minimaal…) 1-2 glazen per dag, voor een man maximaal 3. Dit wil niet zeggen dat het goed is dit elke dag te doen, bier bevat uiteraard redelijk wat calorieën. Bij een relatief hoog alcoholgebruik stijgt ook de behoefte aan vitamine B, let daar dus wel echt mee op.

En vrouwen, wat denken jullie van de beauty-voordelen van bier!? Bier vergroot de werking en kracht van vitamine E, een anti-oxidant. Het gaat het verouderingsproces tegen en is belangrijk voor het onderhouden van een gezonde huid.  De bier-spa’s (nee, geen spavla…) schieten in Europa niet voor niets als paddenstoelen uit de grond.

Ook je haren doen het goed (helaas, dit deel blijkt niet op te gaan voor mij…) van bier. Waarom dacht je anders dat Andrélon al jaren shampoo’s met graanextracten op de markt brengt (ja, marketing is ook een oorzaak…). Dit omdat malt je haar voedt en zachter maakt, terwijl gist je haareindes versterkt en volume geeft. Hop herstelt beschadigd haar, maltose en sucrose laten je haar meer glanzen. Dus: niet wegduiken bij een bierdouche bij een concert, gewoon vooraan blijven staan!

Qua calorieën is een biertje weliswaar vergelijkbaar met een glas frisdrank (afhankelijk van wat je drinkt), maar is het veel minder schadelijk voor je tanden dan frisdrank vanwege het gebrek aan de vele zuren en suikers welke je in frisdrank tegenkomt.

Een paar zaken op een rij:

  • Bier is voedzaam
  • Bier bevat geen vet of slecht cholesterol
  • Bier zorgt ervoor dat je kunt ontspannen: je hebt minder stress.
  • Een lage alcoholconsumptie laat je beter slapen. Let op: teveel alcohol werkt een goede nachtrust tegen!
  • Bier is goed voor je darmfunctie
  • Gebruik met mate verkleint de kans op hart- en vaatziekten

Bovenstaand stukje is natuurlijk niet volledig en alles gaat om nuancering. Af en toe een biertje bij het diner of voor de tv is minder ongezond dan een glas cola of icetea. Teveel bier en alcohol is net zo min gezond als een hipster-moeder welke haar kind enkel groenten laat eten. Het is zonder meer aan te raden minstens 2 dagen in de week geen alcohol te drinken om de gewoonte te doorbreken.

Dus: gun jezelf en je vent gerust af en toe een biertje bij het eten, ongezond is het niet. Er zijn verrassend leuke combinaties te maken met bier en eten. Een leuk Nederlandstalig boek is Bier & Spijs van Fiona de Lange en Jo Vaessen, Hanneke heeft uit dit boek ook verrassend gezonde inspiratie gehaald!

Proost, op je gezondheid!

(Gastbijdrage geschreven door Rick Groenen)

bierissalade


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.