Emotie-eten, waarom doen we dat?

Emotie-eten, waarom doen we dat?

Niet iedereen die wel eens last heeft van emotie-eten is zichzelf hier bewust van. Het kan inhouden dat je na een nare opmerking de kast plundert. Het kan juist ook zo zijn dat je trots en blij bent op jezelf, dat je vandaag bepaalde deadlines afgetikt hebt daarom heb je wel een flink stuk chocolade verdient. Ook emoties die minder duidelijk zijn dan verdriet of blijdschap kunnen leiden tot emotie-eten. Meestal balen we achteraf enorm, maar waarom doen we het dan toch?

Wanneer ben je een emotie-eter?

Als je gaat eten als gevolg van een emotie. Dat kan een hele duidelijke emotie zijn zoals verdriet, teleurstelling of blijdschap, maar ook wat minder duidelijke emoties zoals rusteloosheid of verveling. Vaak proberen we door te eten een emotie even niet te voelen, we vullen de leegte letterlijk op. Ook mensen die het lastig vinden emoties te uiten naar anderen om welke reden dan ook zijn sneller geneigd een emotie weg te eten. Op één of andere manier voel jij je niet oké, je hebt trek en moet nu iets eten. Je trekt alle keukenkasten open op jacht naar zoute, zoete of vette producten. Ja, de ultieme droom is dus chocolade met caramel zeezout.

Hoe ontstaat emotie-eten?

Vaak is dit een ongewenste gewoonte die er langzaam in geslopen is, waar we erg moeilijk weer vanaf kunnen komen. De oorzaak van emotie-eten kan in van alles zitten en enorm ver teruggaan. Zo ver zelfs dat wanneer je als kind nooit borstvoeding hebt gehad je een verhoogd risico hebt. Bij flesvoeding is er een voorschrift hoeveel een baby moet eten, we willen dan ook graag dat de baby het flesje leeg drinkt. Terwijl bij borstvoeding de baby de regie heeft. Ook sterk lijngedrag van de ouders kan invloed hebben op de ontwikkeling van emotie-eten. Veel mensen beginnen op een bepaalde leeftijd met stiekem snoepen, omdat dingen verboden werden omdat het ‘slecht’ zou zijn of dat ze bijvoorbeeld een beetje stevig waren. Zo zijn er nog honderden dingen op te noemen die invloed hebben op het ontwikkelen van emotie-eten.

Hoe blijf je emoties de baas?

Dit is lastig. Je weet dat je spijt krijgt na die reep chocolade maar toch lukt het niet om deze te laten liggen. Emotie-eten wordt in heel veel gevallen in verband gebracht met lijnen. Als jij jezelf dingen ontzegt, omdat je aan de lijn doet zien al die lekkere dingen die je niet mag hebben er ineens nog veel lekkerder uit. Door jezelf uit te hongeren hoeft er maar iets te gebeuren of je bezwijkt. Niet lijnen kan dus al een groot deel van de oplossing zijn. Ook zijn er andere trucjes waarmee jij kunt proberen het moment van emotie-eten te voorkomen. Hele eenvoudige dingen als een rondje gaan lopen, je tandenpoetsen, een flinke kop thee drinken en een korte meditatie kunnen je op andere gedachten brengen dan die zak chips die nog op je ligt te wachten. Maar stel jezelf ook gerust eens de vraag ‘gaan die tien koekjes me echt beter laten voelen?’. Waarschijnlijk wel, maar zodra jij je mond leeg hebt niet meer. Allemaal natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar je moet ergens beginnen.

Hanteer een gezond voedingspatroon

Door je te focussen op een gezond voedingspatroon maak jij het jezelf al stukken makkelijker. Ik hoor je denken wat is dat dan? Ja, dat lijstje met die 250 gram groente etc. neem het nog eens door en bekijk of jij hier echt aan voldoet. Ga eerst uit van de dagelijkse behoefte, wat er dan nog ruimte qua energie overblijft daar kun je wel uitzonderingsproducten voor kiezen. Door te zorgen dat je voldoende eet en ook door structuur aan te brengen in de tijdstippen waarop je eet kun je jouw emotionele eetbuiten veel beter in de hand houden. Laat jij jezelf toch een keer gaan, geef niet op gedragsverandering heeft tijd nodig.

Blijft emotie-eten je achtervolgen? Het is helemaal niet gek een traject aan te gaan gaan bij een voedingsdeskundige of een psycholoog. Je bent echt niet de enige, we lopen er alleen niet zo mee te koop.

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Emotie-eten waarom doen we dat?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu