Waarom ik nooit een voedingsschema maak Fit talk / Voeding

De traditionele gewichtsconsulent maakt gebruik van een voedingsschema in de eerste weken van een traject. Veel mensen vinden dit een veilige manier om te starten met afvallen of aankomen. In het schema wat je ontvangt staat beschreven wat je mag eten op bepaalde momenten van de dag. Er zijn veel kant-en-klare schema’s te vinden, denk maar aan de weekmenu’s in de boeken van Sonja Bakker of Fajah Lourens. Ga je met een professional samen aan de slag je om aan je doelen te werken, dan zal hij/zij in de meeste gevallen een gepersonaliseerd schema opstellen waarbij rekening wordt gehouden met je persoonlijke voorkeuren. Ik ben niet overtuigd van het maken van voedingsschema’s. In dit artikel zal ik je uitleggen waarom.

Een voedingsschema is niet flexibel

Het hanteren van een voedingsschema kan heel handig zijn, je hoeft namelijk zelf niet na te denken. Toch zie ik dit persoonlijk niet als een voordeel. Stel dat er in mijn schema zou staan dat ik morgen bij het ontbijt een volkoren boterham met kipfilet moet eten, dan heb ik daar nu al geen zin in. Mensen voelen waak weerstand zodra ze de autoriteit verliezen. Dat ontbijt is nog tot daaraantoe, je kunt je over dit idee heenzetten. Maar wat als je spontaan wordt uitgenodigd voor een etentje, of als je op een terras beland? Precies; paniek, omdat je schema in gevaar komt. Een voedingsschema zorgt ervoor dat de spontane dingen in het leven net wat minder leuk worden.

Afvallen of aankomen?

Om af te vallen is het noodzakelijk minder te eten dan wat je lichaam verbrand, omdat je lichaam dan je vetreserves aanspreekt als brandstof. Door ervoor te zorgen dat je maaltijden voldoende volume hebben hoef je geen honger te ervaren in een fase van vetverbranding. Dit doe je door te kiezen voor volkoren producten, veel groente en wat meer eiwitten te eten dan normaal. Om aan te komen moet je dus meer eten dan je lichaam verbrand. Een eenvoudige manier hiervoor is om de gezonde vetten in je voeding wat op te hogen. Vetten bevatten namelijk meer calorieën per gram dan eiwitten en koolhydraten.

Leer inzicht te krijgen in je eigen voeding

Ik ben er voorstander van dat jij de regie houd over je eigen voedingspatroon. Uitgangspunt hiervoor is natuurlijk dat je rekening houdt met de dagelijks en wekelijks aanbevolen voeding en dat je voor 80% kiest voor nutriënt rijke voeding. Je krijgt een op jou lichaam en doel afgestemd caloriebudget met een ideale onderverdeling van koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels. Je gaat zelf bepalen wat je eet en doormiddel van het invoeren van je voeding in een app leer je steeds beter te kiezen binnen de gestelde kaders. Heb je een etentje of beland je spontaan op het terras? Dan leer je hoe je hier het beste rekening mee kunt houden zonder dat er paniek ontstaat. Dit zal gegarandeerd een proces van trail-and-error zijn, maar hierdoor vergroot je je voedingskennis en beschik je over waardevolle bagage voor de toekomst.

Wanneer wel een voedingsschema?

Er zijn situaties denkbaar waarbij een voedingsschema wel heel erg nuttig kan zijn. Wanneer je in de laatste fase komt voor een (bikini)fitness wedstrijd is dit bijna onoverkomelijk. Ook als je traint voor een marathon, de Tour de France gaat fietsen of een andere topsport beoefend is het extra belangrijk te letten op je voeding. Dan kan een door een professional opgesteld voedingsschema een uitkomst bieden. In dat geval kan de juiste brandstof je helpen om een topprestatie neer te zetten.

Ben jij geen topsporter? Dan zou ik jou uit willen dagen zelf na te denken en te leren over waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Kun je daarbij wel een steuntje in de rug gebruiken, bekijk dan mijn coachingsaanbod of meldt je aan voor coaching via Personal Body Plan.

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram

 

Waarom ik tegen voedingsschema's ben


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.