Gebruik geen voedingsschema uit een boek!

Gebruik geen voedingsschema uit een boek!

Als je aan een gezondere leefstijl wilt werken of wat kilo’s kwijt wilt kom je al snel uit bij een voedingsschema uit een boek. Of het werkt? Marketing technisch gezien wel. Sonja Bakker en Fajah Lourens hoeven door het uitbrengen van diverse boeken in ieder geval zelf geen droge crackers meer te eten. Ik ga je uitleggen waarom je toch beter voor een andere weg in kunt slaan, dan je te storten op een volledig voor je uitgeschreven voedingsschema uit een boek.

Je persoonlijke voedingsvoorkeuren

Je kunt het handig vinden dat alles voorgekauwd is en dat je er nog een boodschappenlijstje bij krijgt. Toch kan ik niet zeggen dat ik er echt gelukkig van zal worden als ik zie dat ik morgenochtend een cracker met kipfilet moet eten. Je kunt wat producten vervangen, maar een voedingsschema is niet afgestemd op jouw voorkeuren. Ik ben namelijk enorm gehecht aan mijn bakje yoghurt met fruit en muesli in de ochtend. Een voedingsschema lijkt te veel op een dieet in plaats van op een leefstijl. Als jij kunt kiezen voor producten die je eigen voorkeur hebben is een gezonde leefstijl veel makkelijker vol te houden. Dat volhouden, dat is tenslotte waar het om gaat als je jouw behaalde resultaten ook wilt behouden.

Vergroot je inzicht in plaats van je discipline

Als je zelf je voeding trackt in een app leer je hoeveel calorieën koolhydraten, eiwitten en vetten producten bevatten. Door je te verdiepen in de dagelijks en wekelijks aanbevolen voeding vergroot jij je kennis en inzicht. Door te leven volgens een voorgeschreven voedingsschema uit een boek train je enkel je discipline. Je leert hoe jij je aan de ‘regels’ kunt houden, maar je kennis wordt niet zo veel groter dan wanneer je zelf op onderzoek uit gaat. Aan knetter gedisciplineerd een voedingsschema volgen heb je op lange termijn niks. Ken jij iemand die tot zijn tachtigste op schema’s leeft? Wat nou als je een voedingsschema hebt en iemand nodigt je uit voor een etentje? Precies, crisis!

Een voedingsschema uit een boek voldoet niet aan de behoefte van jouw lichaam

Mijn moeder viel ooit af met het ‘op gewicht blijven’ schema uit een boek van Sonja Bakker. Als je daarmee afvalt wil dat zeggen dat je nog steeds minder eet dan je verbrand. Dat komt omdat het schema niet afgestemd is op je lengte, gewicht, leeftijd en activiteiten niveau. Als ik als mini mens als ik kan werken aan mijn ‘killer body’ met een voorgeschreven voedingsschema dan is dat voor een vrouw van 1.80 meter waarschijnlijk echt de hel om het vol te houden. Als ik er met mijn 1.66 meter vet mee kan verliezen, dan zit iemand die groter en/of zwaarder is dan ik waarschijnlijk in een zo’n groot calorie tekort dat je geen volwaardig voedingspatroon kunt handhaven. Je krijgt als je dit toch streng vol weet te houden een te kort aan voedingsstoffen. Dit kan zorgen voor futloosheid, vermoeidheid, lage weerstand of broze nagels en allerlei andere gekke kwalen.

Wat werkt dan wel?

Van minder eten dan je verbrand val je af, maar het is dus absoluut niet zo dat hoe minder je eet hoe sneller je eind doel bereikt is en klaar. Het gaat er om dat je gezond blijft en dat je leert hoe je een behaald resultaat ook werkelijk kunt behouden. Je voeding afstemmen op de behoefte van je lichaam. Dat kun je zelf berekenen met de formule van Harris en Benedict. Dit blijft echter een indicatie. Je beweegt niet altijd even veel en de ene keer fiets je met wind mee en de andere keer met wind tegen. Dit is niet reusachtig, dus heb je vandaag honderd meter meer gefietst is dat geen reden om een extra koekje bij de koffie te nemen.

Doe het niet alleen!

Al met al zou ik je aanraden dit proces aan te gaan met een professional, ja met mij dus. Jij gaat je voedingspatroon in kaart brengen. Ik leert bij hoe je slimmere keuzes kunt maken. Samen komen we tot mooie inzichten. Door een coachingstraject leer je wat een volwaardig voedingspatroon is. We vullen jouw rugzak met kennis zodat jij je behaalde resultaten ook kunt behouden.

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Bekijk de pagina coaching.

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Gebruik geen voedingsschema uit een boek

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu