Voeding tracken, stop ermee! Body & Mind / Fit talk / Voeding

Voeding tracken is populair. Steeds meer mensen doen het, want meten is weten. Ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Toch komt er een moment waarop jij en je geliefde weegschaal elkaar wat meer vrij moeten laten. Ik vertel je waarom.

Het doel van voeding tracken

Het tracken van je voeding kan enorm veel inzicht verschaffen. Wanneer je berekend wat je lichaam verbruikt kun je daar afhankelijk van je doel op in spelen. Wil je wat afvallen, dan is het zaak dat je onder je verbruik gaat eten. Wil je wat aankomen, dan zul je juist meer moeten eten dan je lichaam verbrand. Ook als je inzicht wilt krijgen in wat eigenlijk allemaal naar binnen werkt op een dag is een tijdje je voeding tracken helemaal niet zo’n gek idee. Dat geeft je inzicht in of jij wel echt een gezond voedingspatroon hanteert. Soms zorgt alles wat je eet invoeren even voor een hele waardevolle reality check. Dat we een maaltijd van patatje en een snack als niet zo gezond bestempelen weten we wel. Voeding tracken kan je inzicht geven in wat zo’n maaltijd doet op je dagtotaal. Door duidelijk te krijgen wat de impact is realiseren mensen zich sneller dat ze dit beter geen drie dagen in de week kunnen doen.

Een verstoorde relatie met voeding

Als we een tijdje voeding tracken komt het vaak voor dat we dwangmatig gedrag gaan vertonen. Dat iemand bijna in paniek raakt van een niet afgewogen ui in de pastasaus is eerder regel dan uitzondering. Etentjes buiten de deur zijn leuk, maar je kunt slecht de kok in een restaurant vragen even te vermelden wat de ingrediënten zijn en of hij het wil afwegen. Dit kan de pret zeker wel drukken. Je gaat met jezelf spelletjes spelen waarbij je een schaaltje op de weegschaal zet, het gewicht raad en dat controleert op de weegschaal. Je word hier steeds beter in. Dat wil zeggen dat je aardig kan inschatten wat jouw lichaam nodig heeft, maar ook dat het de hoogste tijd is om een wat lossere band met je weegschaal aan te gaan. Het werkt hetzelfde als met dagelijks zelf op een weegschaal gaan staan, op den duur draai je door!

Ga voor een lat relatie met je weegschaal en zorg dat je er niet mee getrouwd raakt.

Een lat relatie met je weegschaal

Na een tijdje voeding tracken heb je kennis vergaard, daarna is het tijd om dit in praktijk te gaan brengen. Om te leren vertrouwen op je eigen kennis en vooral ook je gevoel. Kijk het eens een tijdje aan, check eens per maand (nee, niet iedere dag) eens wat de maten en het gewicht van je lichaam hebben gedaan. Wellicht nog belangrijker, ga na hoe jij je lichamelijk voelt. Merk je dat je af en toe weer een beetje uit de bocht begint te vliegen, door te veel of te weinig te eten. Pak het voeding tracken een paar dagen op en laat het daarna vooral ook weer los. Ga voor een lat relatie met je weegschaal en zorg dat je er niet mee getrouwd raakt. Laat het los en luister naar de signalen naar je lichaam, want die zijn er je moet soms alleen even beter luisteren.

 

Track jij wel eens je voeding? En durf je dat dan ook weer los te laten? Ik ben benieuwd naar je reactie.

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram

Voeding tracken, stop ermee

 


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.