Wat is er veranderd na mijn burn-out?

Wat is er veranderd na mijn burn-out?

Een burn-out krijg je niet zomaar, je bent gedurende een langere tijd structureel over je eigen grenzen heen gegaan. Natuurlijk wil je in de toekomst niet nog een keer in dezelfde situatie belanden. Het is dus goed om voor jezelf na te gaan hoe dit is ontstaan. Bij mij kwam een deel voort uit te veel willen, me te verantwoordelijk voelen en overal een tien willen scoren. Het gevolg daarvan was dat ik het zonde van mijn tijd vond om rust te houden. Het resultaat daarvan was dat zelfs als ik het wilde ik niet meer kon ontspannen. In dit artikel deel ik een aantal dingen die zijn veranderd na mijn burn-out.

Wat is er veranderd na mijn burn-out?

Ik voelde me altijd rusteloos, niks doen was zonde van de tijd. Ik had het gevoel dat ik het zo druk had dat ik geen tijd had om nagellak te laten drogen. Niet dat dit een eerste levensbehoefte is, maar dat zegt wel wat over de onrust die ik voelde. Lak ik nu dus altijd braaf mijn nagels? Nee, ik kan echt niet tegen zo’n chip eruit, dus daarom doe ik het maar helemaal niet. Oké misschien is dat ook een tic, maar laten we het daar nu niet over hebben. Om niet weer in die onrust te komen zijn er dingen veranderd in mijn dagelijks leven. Mijn planning is minder vol. Wat met name veranderd is na mijn burn-out dat is mijn manier van denken. Ik probeer vaker na te denken waar ik zelf blij van word in plaats van dat ik probeer iedereen om me heen tevreden te houden.

Ik mag moe zijn

Het klinkt misschien gek, maar als ik voorheen moe was hield ik mezelf bezig om er niet te veel last van te hebben. Ik ging op een zondag bijvoorbeeld was vouwen in plaats van een powernap doen op de bank. Als ik echt moe ben accepteer ik dat nu makkelijker. Ik gun het mezelf om op de bank te gaan liggen en even niks te doen en ga die avond lekker op tijd naar bed. Het geweldigste is dat ik als ik dan op tijd naar bed ga ook weer lekker slaap. Dat ik niet meer zo licht slaap als voorheen, toen wist ik vaak niet of ik droomde of rare gedachten had. Ik ben dus gelukkig geen slechte slaper, zoals ik lange tijd gedacht heb.

Betere balans tussen loondienst en ondernemen

Het meest ingrijpende wat is veranderd na mijn burn-out is dat ik ben gestart met een nieuwe baan. Ik werk nu een dag minder per week in loondienst. Nu heb ik meer tijd buiten het weekend om in mijn eigen bedrijf te steken. Voorheen was ik in het weekend vaak ook heel wat uurtjes kwijt, zonder dat er werkelijk wat uit mijn vingers kwam. Door de stress wat mijn creativiteit volledig lam gelegd, die is gelukkig weer terug. Ik voel me energieker en mijn creativiteit doet het weer. De uren dat ik aan mijn bedrijf werk ook met meer focus aan de slag, waardoor ik meer werk verzet in minder tijd. De grootste verandering in mindset is dat ik die ‘gewonnen’ tijd van mezelf niet perse hoef te vullen met meer werken.

Zondag is rustdag

Het klinkt misschien ouderwets, maar de zondagen probeer ik echt vrij te houden om op te laden. Misschien gaan we die dag wel de stad in om te winkelen of voor een drankje. Ik probeer me die dag niet vast te leggen. De ruimte die dan in mijn agenda over blijft geeft al zoveel rust. Op zondag is er dus ruimte voor spontane plannen als ik daar zin in heb. Als ik daar geen zin in heb lig ik op zondag lekker op de bank. Eigenlijk zouden we wel kunnen stellen dat wat veranderd is na mijn burn-out is dat ik een stuk luier ben geworden. De conclusie daarvan is wel dat het me goed doet. Die rust zorgt juist voor creativiteit en focus op andere momenten.

Ik heb geaccepteerd dat ik introvert ben

Het grote verschil tussen introverte en extraverte mensen is dat introverte mensen opladen door geen hordes mensen om je heen te hebben. Door alleen of met je partner te zijn in een rustige omgeving. Ik vind het dus fijn om samen met mijn vriend thuis te zijn of even naar buiten te gaan, maar niet om regelmatig met andere mensen te eten op doordeweekse dagen. Extraverte mensen denken eerder na een mega drukke werkdag waar haal ik tien vrienden vandaan om mee op het terras te zitten. Ik vind dat ook heel leuk, maar het liefste niet na een super drukke dag. Het is niet zo dat ik nu veranderd ben in een kluizenaar, maar als ik iets afspreek of toezeg probeer ik meer naar mijn eigen gevoel te luisteren. Word ik hier blij van of zou ik het vooral doen omdat ik denk iemand anders een plezier te doen?

Delegeren kun je leren

Ik ben een control freak eerste klas en dat maakt het leven (met mij) niet altijd even makkelijk. Ik probeer dus dingen los te laten, maar het gaat niet altijd van harte. Gelukkig hadden we het schoonmaken van ons huis al eerder uitbesteed. Een volgende stap is als ik het boodschappen doen uitbesteed te stoppen met briefjes te maken in de volgorde van de winkel. Ik ben erg, ik weet het. Ook op kantoor geef ik soms aan dat bepaalde taken misschien beter door iemand anders gedaan kunnen worden. Ik probeer mezelf er dus nog regelmatig aan te herinneren dat ik niet alleen verantwoordelijk ben voor een gezonde maaltijd, de was, gestructureerde dossiers op kantoor en de wereldvrede. De grootste verandering is dat er nu dingen blijven liggen in het huishouden en ik dan toch rustig op de bank ga zitten.

Je hebt nu een idee wat er in mijn leven is veranderd na mijn burn-out. Heb jij in dezelfde situatie gezeten, dan ben ik benieuwd wat er bij jou veranderd is.

 

Liefs Hanneke

 

Hoe wist ik nou eigenlijk dat het flink mis was voordat ik thuis kwam te zitten? Lees het artikel 10 signalen van een burn-out in wording. Bij al deze signalen zou er een flinke alarmbel moeten gaan rinkelen, ik negeerde ze gewoon. Totdat ik niet meer kon.

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn
Wat is er veranderd na mijn burn-out?
Foto: Joost van Willigenburg

Deze post heeft 3 reacties

  1. Je hersenen soort van uit kunnen zetten, heerlijk!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu