10 uitspraken waarbij ik even op mijn tong bijt Fit talk / Voeding

Regelmatig hoor ik mensen uitspraken doen over voeding en lichaamsbeweging niet in lijn zijn met hun gedrag. Als gewichtsconsulent valt me dit natuurlijk extra op. Om het gezellig te houden komt het wel eens voor dat ik even op mijn tong bijt. Kraamt iemand echt onzin uit? Dan ga ik even wat drinken halen of naar het toilet om ervoor te zorgen dat ik geen ongefilterde mening op tafel gooi. Natuurlijk heb ik die mening wel. Wat fijn dat ik deze website heb als uitlaatklep waar ik die mening gewoon mag delen.

Spreken of zwijgen?

Natuurlijk wil ik mijn kennis over gezonde voeding en leefstijl delen. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen daar op zit te wachten, daarom deel ik mijn kennis en mening online of als iemand er naar vraagt. Natuurlijk wil ik ook niet overkomen als het type dat het altijd beter weet of overal commentaar op heeft. Ik zit er namelijk ook niet altijd op te wachten om commentaar te krijgen. Als ik taart eet of bier drink krijg ik zo vaak de opmerking ‘mag jij dat wel?’, daar heb ik ook niet om gevraagd. Toch kunnen mensen dingen zeggen waarvan ik echt denk ‘hoe kom je hier bij’. Soms zijn uitspraken gebaseerd op onwetendheid, maar meestal doen mensen deze uitspraken om het (voor zichzelf) goed te praten dat ze bepaalde ongezonde gewoontes hebben of een resultaat wat ze willen behalen uitblijft.

Uitspraken waarbij ik als gewichtsconsulent op mijn tong bijt

Onderstaande uitspraken ben ik in de afgelopen tijd allemaal tegen gekomen. Ik heb me netjes ingehouden, maar ik heb het wel onthouden zodat ik ze kan gebruiken als inspiratie voor een nieuw artikel.

  1. Ik krijg die zwangerschapskilo’s er maar niet af.

    Nee, je hebt al vier Malibu cola gedronken en een halve bak chips leeg gegeten en de avond is zelfs nog jong. Hoe zou de rest van jou week er uit zien? Met een ander drankje zou je al mega veel calorieën besparen. 

  2. Ik eet suikervrij.

    Suikervrij bestaat niet, je kunt er voor kiezen geen toegevoegde suikers te eten. Al is het discutabel of dat werkelijk echt van meerwaarde is als je wel veel ‘natuurlijke’ suikers eet. Je lichaam ziet het verschil niet.

  3. Echt, ik moet dagelijks koek, snoep en chocolade eten. Ik heb echt last van een suikerverslaving.

    Die suikerverslaving is een slap excuus, anders zouden er ‘s ochtends mensen rillend voor de supermarkt liggen wachten tot ze suiker konden kopen. Meer hierover in de video 5 voedingsfabels uitgelegd.

  4. Het is niet realistisch te denken dat ik nog hetzelfde lichaamsgewicht terug krijg als toen ik achttien was.

    Stel je niet zo aan, je bent 25. Het draait niet om een gewicht op de weegschaal maar wel om een gezond gewicht en ja daar zul je wat dingen voor moeten laten.

  5. Als ik moet studeren kan ik dat echt niet zonder te snoepen.

    Als je moet studeren zou je juist gezond moeten eten. Al die suikers zorgen voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel, dit komt je concentratie niet ten goede. 

  6. Ik eet geen brood, want ik wil niet te veel koolhydraten eten.

    Wel vier crackers, heb je al eens op de verpakking gekeken? Veel varianten bevatten namelijk meer koolhydraten dan een boterham.

  7. Nee, voor mij geen aardappelen of pasta. Ik eet koolhydraat arm, maar iets lekkers in de avond moet kunnen.

    Hoe vaak en hoeveel is dat lekkers in de avond dan? Het is beter te zorgen voor goede koolhydraatbronnen, in plaats van je overdag in allerlei bochten wringen om koolhydraat arm te eten en ‘s avonds alsnog voor suikerrijke snacks te gaan.

  8. Nu ik zwanger ben kan ik niet sporten, want ik mag mijn rechte buikspieren niet meer trainen.

    Wel eens onderzocht hoeveel andere spieren je lichaam nog telt om te trainen? Blijven sporten tijdens de zwangerschap zorgt dat je fit je bevalling tegemoet gaat. Wat absoluut ten goede komt aan je herstel na de bevalling. 

  9. Ik ga beginnen met een sapkuur, dan zijn de kilo’s er zo af.

    Die kilo’s zijn grotendeels vocht. Je krijgt geen vast voedsel binnen en daarmee ook weinig voedingsvezel. Voedingsvezel kan het beste zijn werk doen in combinatie met vocht. Geen vezels, ook geen vocht in je lichaam, met als resultaat minder kilo’s op de weegschaal. Doe het jezelf en je lichaam niet aan, het is nergens goed voor behalve voor een verstoorde darmflora en een laag energieniveau. 

  10. In januari ga ik wel streng zijn, dan zijn die kilo’s er zo af en hoef ik nu niet op te letten.

    Wat er niet aan komt hoeft er ook niet af. Is je vol vreten synoniem voor genieten? 

Wil je iets zeggen waarvan je zelf weet dat het eigenlijk niet waar is, ga je gang. Ik zal niks zeggen, netjes mijn mond houden, rustig tot tien tellen en niet laten merken dat ik even op mijn tong bijt. Mocht je mijn mening of kennis willen weten, dan mag je me het natuurlijk altijd vragen!

Hoor jij wel eens een uitspraak waarbij jij even op je tong bijt om het gezellig te houden? Ik ben benieuwd, laat een reactie achter.

 

Liefs Hanneke

Nog zo’n onderwerp waarbij ik meestal even op mijn tong bijt: de body positive hype.

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.