Blijven sporten zonder het sportieve gen

Blijven sporten zonder het sportieve gen

Het sportieve gen, daar is niet iedereen mee gezegend. Ik moet zeggen dat ik niet heel vaak denk ‘yes, ik mag weer’. De voornaamste reden dat ik mezelf naar de sportschool weet te begeven of op sommige dagen slepen is omdat ik weet dat ik me na die sportsessie vele malen beter voel. Ik deel met je hoe het mij lukt om wekelijks twee tot drie keer te blijven sporten zonder sportieve genen.

Wat bedoel ik met het sportieve gen?

Mensen die ’s ochtends hun bed uit stuiteren om voor het werk nog even te gaan sporten. Mensen die sporten in plaats van snoozen. Degene die het aandurven zich in te schrijven voor een mud run. Gadver, lopen op natte schoenen. De mensen die voor hun plezier even 80 kilometer fietsen op een racefiets. De mensen die zich in durven schrijven voor een bodybuild wedstrijd. Ik val bijna weer in slaap als ik de term ‘fasted cardio’ voorbij zie komen op Instagram als mijn wekker net is gegaan. Eigenlijk zijn dit de mensen die ik aanbid, van wie ik wel een beetje meer zou willen hebben. Dus ik ga niet uithalen naar deze fitgirls en fitboys, alleen maar lof. Geniet van jullie sportieve genen!

Meer energie

Als ik met regelmaat ga sporten merk ik dat ik me energieker voel overdag. Dat heeft er ongetwijfeld ook mee te maken dat wanneer ik gesport heb ik over het algemeen ook veel beter slaap. Als ik echt geen zin heb, omdat ik me moe voel dan stel ik mezelf de vraag ‘verwacht ik dat ik me achteraf beter voel?’. In de meeste gevallen is het antwoord ‘ja’, omdat het dan vaak gaat om mentale vermoeidheid en niet zo zeer lichamelijk moe zijn. Dan geef ik mezelf een schop onder de kont.

Beter humeur

Beter slapen en meer energie heeft een positieve invloed op mijn humeur. Dat merk ik eigenlijk nooit zo direct. Als ik een halve of hele week niet gesport heb kom ik meestal in een fase waarin ik me vervelend voel. Ik ga aan alles twijfelen, mijn zelfbeeld verandert, ik ga op alles letten wat ik minder mooi vind aan mezelf. Als ik me rot voel kom ik regelmatig tot de conclusie dat ik te weinig gesport heb. Dat is dan ook de reden dat ik er het beste gewoon een ritme in kan houden.

Meer zelfvertrouwen

Meer energie en een beter humeur en me fit voelen hebben een positief effect op mijn zelfvertrouwen. Ik ben er absoluut voorstander van dat we onszelf moeten accepteren, maar als je aan bepaalde onzekerheden kunt werken door in actie te komen. Waarom niet? Ik voel me veel zekerder als ik zie dat mijn lichaam spieren heeft en zonder lovehandles boven mijn broek. Het hebben van zelfvertrouwen werkt door in de rest van je leven, dus ik vind blijven sporten een mooie manier om te investeren in mijn zelfvertrouwen.

Meer spieren is meer eten

Om spiermassa te onderhouden heeft je lichaam meer brandstof nodig dan om een bepaalde hoeveelheid vetmassa in stand te houden. Hoe meer spieren, hoe meer je kunt eten zonder dat je aan komt. Aangezien ik behoorlijk blij kan worden van lekker eten kweek ik met liefde wat extra spiermassa.

Praktische sporttips bij ontbreken van het sportieve gen

Plan je trainingen

Wanneer je jouw trainingen ook echt in je agenda noteert is de kans dat je er overheen plant een stuk kleiner. Vergeet niet afspraken met jezelf zijn ook afspraken die een plekje in je agenda mogen vullen.

Gun jezelf een leuke sport outfit

Als jij iets draagt wat je mooi vind. Waar je een goed gevoel in voelt en je vrij in kunt bewegen. Als je in een oud reclame shirt loopt waarvan je bang bent dat mensen zich over jouw outfit zullen verbazen voelt die training echt minder lekker. Je hoeft helemaal geen kapitaal aan leuke sportkleding uit te geven, er zijn genoeg leuke koopjes te vinden.

Ga uitstelgedrag te lijf

Ga direct in de ochtend of na je werk, maar hoe langer je het uitstelt op de dag dat het moet gaan gebeuren hoe lastiger dat het vaak wordt. Sport je ’s avonds probeer dan op tijd te gaan zodat je nog tijd hebt om lekker op de bank te zitten als je terug bent.

Ga met iemand samen

Samen is veel gezelliger dan alleen, daarnaast kun je elkaar natuurlijk een beetje uitdagen om de grenzen te verleggen. Sporten en sociale uitjes combineren zijn een fantastische manier om je tijd optimaal te benutten.

Zorg dat er thuis een lekkere maaltijd op je wacht

Als je voor het avondeten gaat is het handig de avond ervoor een extra portie te koken dan hoef je alleen maar aan te schuiven. Ga je na het avondeten sporten, gun jezelf daarna dan een lekker bakje kwark met fruit (voor de eiwitten). Zie het als een soort happen naar Peijnenburg voor gevorderde 😉

Visualiseer de voordelen van wel gaan sporten

Als je core sterk is heb je minder snel last van pijntjes. Ook voor de wel bekende sinaasappelhuid is regelmatig sporten niet verkeerd. Probeer je in te beelden hoe jij je voelt na het sporten. Hou dat vast en strek snel je schoenen aan voordat je je kunt bedenken!

Hoe zorg jij ervoor dat je blijft sporten? Of beschik jij wel over dat sportieve gen?

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Blijven sporten zonder het sportieve gen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu