Zoveel soorten ontbijtkoek, welke moet je kiezen?

Zoveel soorten ontbijtkoek, welke moet je kiezen?

Ontbijtkoek of peperkoek zoals wij het vroeger altijd noemde, is echt een typisch Hollands tussendoortje. Of het een verantwoord tussendoortje is, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Waar let je op bij het kiezen tussen die vele verschillende soorten ontbijtkoek in de winkel? Ik leg het je uit en heb voor je een heel assortiment ontbijtkoek onderzocht.

Waarom is ons vertrouwde tussendoortje in opspraak geraakt?

Vroeger dachten we dat deze koek niet zo ‘slecht’ was als gewone koekjes bij koffie, want het is laag in vetten. Dat was waar we in de jaren 90 vooral op letten om iets de stemel gezond of ongezond te geven. Later werd suiker ineens de duivel. Als we kijken hoeveel suiker ontbijtkoek bevat verschilt dat nogal. We moeten bij de beoordeling niet alleen kijken naar de hoeveelheid suiker, maar ook naar de hoeveelheid voedingsvezel in een product. In combinatie met vocht zorgen vezels voor een verzadigd gevoel en een goede werking van de darmen.

Welke varianten peperkoek zijn wat minder verantwoord?

De reguliere versie lijkt onschuldig, maar bevat veel suiker en weinig vezels.  Je kunt je wel voorstellen dat de parelkandij koek natuurlijk niet zo’n beste keuze is met de stukken suiker er op. De ontbijtkoek met gember bevat stiekem nog meer suiker, maar liefst 45 gram per 100 gram. Dat is per plakje ruim drie suikerklontjes!

Een suikerklontje weegt 4,4 gram per stuk.

Voedingswaarden van verschillende soorten ontbijtkoek

  • Ontbijtkoek parelkandij 318 kcal 42,3 gram suiker, 3,2 gram vezels
  • Ontbijtkoek met noten 332 kcal, 39,3 gram suiker, 3,7 gram vezels
  • Ontbijtkoek met honing karamel 315 kcal, 41,8 gram suiker, 3,1 gram vezels
  • Ontbijtkoek met rozijnen 320 kcal, 47,7 gram suiker, 3,2 gram vezels
  • Gember ontbijtkoek 45 gram suiker, 3,2 gram vezels
  • Ontbijtkoek 305 kcal 38,9 gram suiker, 3,6 gram vezels
  • Ontbijtkoek volkoren, 306 kcal, 37,9 gram suiker, 5,3 gram vezels
  • Ontbijtkoek zero 235 kcal 4,9 gram suiker, 16,1 gram vezels
  • Ontbijtkoek zero volkoren 234 kcal, 2,9 suiker, 20,8 gram vezels
  • Ontbijtkoek lower kcal 201 kcal 3,2 gram suiker, 18,3 gram vezels

Wat opvalt, veel suiker weinig vezels. Bij de lower kcal wordt de portie ineens 25 gram, terwijl alle andere varianten de portie op 30 gram wordt gezet. Pure misleiding! De term volkoren doet je denken dat het ‘gezond’ is en veel voedingsvezels bevat, ik vond het behoorlijk teleurstellend.

Mijn advies: Ontbijtkoek zero volkoren.

Een verpakte variant: Snelle Jelle Zero of Vlugge Japie minder suiker

Waar let je op bij het kiezen van uit alle soorten ontbijtkoek?

  • Koolhydraten waarvan suikers → zo laag mogelijk
  • Vezels → zo hoog mogelijk

Als een A-merk en een huismerk bijna hetzelfde lijken hoeft dat niet zo te zijn. Vergelijk daarom altijd even het etiket en scan op bovenstaande punten.

Wat zijn mijn favorieten?

Als ik ontbijtkoek koop neem ik de zero suiker volkoren variant. Ga ik voor verpakte koeken dan neem ik Vlugge Japie minder suiker (van Lidl) of Snelle Jelle Zero, beide bevatten namelijk ongeveer 10 gram vezels per portie. Wat ik ook graag doe is zelf ontbijtkoek bakken. Dan heb je namelijk een knapperig korstje aan je koek, daar kan geen variant in de winkel tegenop!

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Welke soorten ontbijtkoek moet je kiezen, wat is gezond?

Deze post heeft een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu