5 redenen om meer te wandelen

5 redenen om meer te wandelen

Redenen om meer te wandelen ik kan er ontelbaar veel verzinnen, maar ik weet zeker dat je met deze vijf al om bent. Probeer minimaal één keer per dag tijd te maken voor een wandeling. Ja, zo vaak! Lukt je dat niet? Kom dan toch in actie, letterlijk alle stappen zijn mooi meegenomen.

De redenen om vaker te wandelen

Dat wandelen goed is voor onze lichamelijk gezondheid dat weten we allemaal wel. Echter heeft het ook een enorm positief op onze mentale gezondheid en dat lijken we nog al eens te vergeten. Vooral wandelen in de natuur of op het strand heeft mentaal een positief effect. Ik hoop dat jij na het lezen van dit artikel vaker je wandelschoenen aantrekt en de drukte achter je laat om de rust te ervaren die een wandeling je kan brengen.

1. Wandelen verlaagt je stresslevel

Cortisol is het hormoon wat wordt aangemaakt in de bijnieren als reactie op een angst- of stressprikkel. Als je onder continue spanning staat is je cortisol level te hoog. Dit merk je gegarandeerd aan je lichaam. Je voelt je gejaagd, ervaart onrust in je lijf hebt misschien wel het gevoel dat je een marathon zou kunnen rennen als het echt moet. Eigenlijk ben je vermoeid of zelfs uitgeput, maar cortisol zorgt dat je alsmaar door blijft kan gaan. Wandelen is super effectief om cortisol af te voeren. Ga niet gejaagd een snel rondje, omdat het je zou helpen. Loop zo lang tot jij de rust begint te voelen. Ja, daar kan een behoorlijke wandeling voor nodig zijn.

2. Wandelen heeft een positief effect op je nachtrust

Het ontspannende effect van wandelen werkt ook door op je nachtrust. Natuurlijk zorgt lichamelijke activiteit er ook voor dat je lichamelijk vermoeid raakt, wat helemaal niet erg is. In tegendeel juist. Mentaal moe zijn zorgt voor onrust en slechte slaap, lichamelijk moe zijn zorgt ervoor dat je juist lekkerder slaapt. Als je lekker slaapt ziet de wereld er automatisch mooier uit, dus ik kan eigenlijk geen betere reden verzinnen voor een stevige wandeling.

3. Lichaamsbeweging is noodzakelijk onderhoud van ons lichaam

Eén van de adviezen uit beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad luiden bewegen is goed, meer bewegen is beter. Kortom, tijd voor actie. Lichaamsbeweging zorgt voor goede doorbloeding, betere spijsvertering en je blijft soepel, kortom je lichaam voelt gewoon lekkerder aan als je regelmatig beweegt. Ons lichaam is niet gemaakt om hele dagen stil te zitten. Dagelijks bewegen is dus niet optioneel, maar eerder noodzakelijk onderhoud van ons lichaam. Zeker als je een zittend beroep hebt.

Redenen om meer te wandelen, fysieke en mentale gezondheid
Ervaren hoe het is om het strand voor jezelf te hebben, ook één van de redenen om meer te wandelen

4. Een wandeling zorgt voor ruimte in je hoofd

Door letterlijk in beweging te komen krijg je ruimte om prikkels te verwerken. Natuurlijk neem je buiten ook prikkels tot je, maar nooit zo veel als binnen achter een beeldscherm. Het zorgt ervoor dat puzzelstukjes op z’n plek kunnen vallen. Je krijgt weer ruimte om inzichten tot je door te laten dringen, door creatieve ideeën te ontwikkelen en om weer helder te kunnen denken. Wandelen zorgt voor ruimte en rust in je hoofd.

5. Wandelen voor een beter humeur

Als je wandelt of aan een andere vorm van beweging of sport doet maakt je lichaam het serotonine aan. Dit wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Dat is ook gegarandeerd de reden dat jij je ook al had je onder nul zin om te sporten het achteraf zo goed voelt. Sport en beweging doet niet alleen wat met je lichaam, maar ook met je hoofd. Voldoende lichaamsbeweging draagt dus bij aan een goede mentale gezondheid. Haal die wandelschoenen van het rek en loop jezelf gelukkig!

Nog meer redenen nodig om meer te gaan wandelen? De bank zit nog veel lekkerder na je wandeling.

Dit artikel nog even kort samengevat: in de benen!

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Redenen om meer te wandelen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.