Hoe ga je om met iemand met een burn-out?

Hoe ga je om met iemand met een burn-out?

Regelmatig hoor ik in mijn omgeving dat mensen niet zo goed weten wat ze met iemand die een burn-out heeft aan moeten. Hoe ga je om met iemand in een burn-out? Op deze vraag ga ik je antwoord geven, want juist support en steun kan iemand die herstellende is van een burn-out enorm veel goed doen. Mocht je nog steeds totaal blanco zijn en het lastig vinden je te verwoorden, ik geef je wat concrete voorbeelden wat je iemand zou kunnen sturen.

Doe wat je hart je ingeeft

Dit klinkt je wellicht wat zweverig in de oren, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Als jij hoort dat een familielid, vriend, collega of kennis thuis zit met een burn-out is het helemaal niet gek om die persoon even wat te laten weten. Als je aan deze persoon denkt en je denkt wat naar dan is dat uitspreken het minste wat je kunt doen. Hoe fijn zou jij het vinden als iemand je laat weten dat er aan je gedacht wordt ook al ben je bij bepaalde activiteiten even niet fysiek aanwezig. Als iemand z’n been breekt sturen we zonder daar maar een seconde over te aarzelen een kaartje, heeft iemand mentale klachten dan weten we het ineens niet meer.

Schep geen verwachting

Iemand die thuis is komen te zitten met een burn-out heeft de lat voor zichzelf ongetwijfeld behoorlijk hoog gelegd. Dit is iets om aan te werken om er sterker uit te komen. Wil jij iemand iets laten weten schep dan vooral geen verwachtingen. Stel dus vooral geen vragen en stuur ook niet dat je hoopt dat iemand er snel weer bij is. Dit legt zonder dat het bedoeld hebt druk op deze persoon om te antwoorden of om snel te moeten herstellen. Je kunt er voor kiezen om een berichtje of e-mail te sturen, maar als je het adres van deze persoon kunt achter halen zou ik zeggen stuur een vrolijke kaart. Een kaartje zet je namelijk ergens neer en heeft dus vaker dan één keer effect.

Gratis tip: het is NOOIT te laat om een kaartje te sturen!

Wat stuur je iemand die thuis zit?

Heb je echt geen inspiratie en vind je het ongelofelijk lastig, hopelijk haal je uit de voorbeelden hieronder wat inspiratie.

  • Met dit berichtje/kaartje wil ik laten weten dat ik aan je denk. Mocht je behoefte hebben om samen een kop koffie te drinken dan weet je me te vinden. Pas goed op jezelf!  
  • Hierbij een kaartje om je op te fleuren en om te laten weten dat ik aan je denk. Neem de tijd die je nodig hebt!  

Wat doe je als je iemand voor het eerst weer ziet?

Als iemand die herstellen de is van een burn-out voor het eerst weer een sociale activiteit onderneemt of komt re-integreren, wat dan? Toen ik zelf weer aan het werk ging waren er collega’s enorm lief, maar er waren ook mensen die geen idee hadden hoe ze met me om moesten gaan. Er waren mensen die me ontweken alsof ik een besmettelijke ziekte had. Ik kan je verzekeren, dit helpt niet. Achteraf bleek dat er een collega was die bang was me dat hij me aan het huilen zou maken, wat ik ergens toch ook wel weer schattig vond. Zelfs als het gebeurt dat iemand een traan laat is dat niet jouw ‘schuld’ en helemaal niet erg. Een emotie mag er zijn. Als je iemand voor het eerst weer ziet kun je iemand prima vragen hoe het vandaag gaat. Toon interesse dit doet ieder mens goed!

Maak contact

Drink samen wat, ga een stukje lopen of dit nou op werk of privé is. Aangeven dat je het lastig vindt is helemaal niet gek, dit zal de drempel voor de ander alleen maar verlagen om zijn/haar behoeftes en grenzen aan te geven. Dit soort dingen uitspreken voelt wellicht wat kwetsbaarder dan wat je gewend bent. Je kunt gewoon vragen of iemand nog wat leuks heeft gedaan, want leuke dingen doen draagt bij aan het herstel. Vraag hoe iemand zich vandaag voelt, of je hem/haar vandaag ergens bij kan helpen. Vraag of het lukt om te ontspannen en of hij/zij in deze tijd een nieuwe hobby heeft (her)ontdekt etc. Wat in jou op komt. Maak contact en toon interesse. Maak het niet te zwaar en een beetje humor doet wonderen. Besef je dat als iemand zich warm verwelkomt voelt dit ongetwijfeld bijdraagt aan het herstel.

Biedt een luisterend oor en geef geen ongevraagd advies

Mensen met een burn-out zijn niet gek

Zeker in het begin is het cognitieve vermogen van iemand met een burn-out aangetast. Vraag iemand dus niet even een lijstje met vier dingen voor je te onthouden. Bestook iemand niet met werkgerelateerde inhoudelijke verhalen. Hou iemand geen uur aan de praat, dit kost enorm veel energie en lukt misschien niet eens. Iemand met een burn-out meestal prima wat hij/zij voelt, ze leren hier in de herstelperiode steeds beter naar luisteren. Respecteer de grenzen van de ander. Mensen met een burn-out zijn niet gek, maar ze zijn op weg om versie 2.0 van zichzelf te worden. Biedt een luisterend oor en geef geen ongevraagd advies.

Zit jij zelf in een burn-out en lijkt het je fijn om hier eens met iemand over in gesprek te gaan die zich heel goed kan verplaatsen in jouw situatie? Het lijk me heel leuk om jou te ontmoeten en je een stapje dichterbij die 2.0 versie van jezelf te brengen.

Liefs Hanneke

 

 

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Hoe ga je om met iemand met een burn-out?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu
×

Winkelmand