Nasi of bami, wat is gezonder?

Nasi of bami, wat is gezonder?

Als je een snelle maaltijd op tafel wilt zetten of voor twee dagen wilt koken is nasi of bami echt een uitkomst. Wat is nou gezonder nasi of bami? Het hangt voornamelijk af van de bereiding en de keuze van je ingrediënten. Ik ga het je uitleggen en ook hoe je jouw gerecht met een kleine aanpassing nog net wat beter voedingswaarden kunt geven.

Rijst of mie nestjes?

Voor mijn gevoel is nasi en bami zo ingeburgerd dat we in de veronderstelling zijn dat het een best gezond gerecht is. De Aziatische keuken maakt gebruik van veel groente en wij zijn niet zulke groenteboeren, maar nemen snel veel rijst of bami om onze buik mee te vullen. Dit gaat ten koste van de voedingswaarden van je gerecht. Een ‘gewone’ variant bami is gemaakt van bloem, een graan product zonder vezels. Scheikundig gezien is de maaltijd voor je lichaam hetzelfde wanneer jij je gebakken groente met vlees(vervanger) eet op wit brood of eet met bami slierten. Ga je voor volkoren noodles, dan bevat je gerecht extra vezels waardoor je langer een verzadigd gevoel ervaart, daarnaast zijn de vezels goed voor je darmen. Puur op basis van voedingswaarden zou ik kiezen voor zilvervliesrijst. Ga je helemaal op de healthy tour, dan kun je ook nog kiezen voor bloemkoolrijst. Wat overigens veel lekkerder is dan de benaming doet lijken.

Vegetarisch of met vlees?

Ga je voor vlees? Kies dan voor een magere vleessoort als kipfilet. Liever gehakt? Ga dan voor (extra) mager rundergehakt. De vetten uit vlees zijn namelijk niet zulke goede vetten. Kies je voor vegetarisch? Natuurlijk kan je gebakken eitje erbij wat eiwitten leveren, maar een bami of nasi zonder vlees(vervanger) vind ik geen volwaardige maaltijd. Je maaltijd bevat dan amper eiwitten. Voeg vegetarisch gehakt toe of serveer er gebakken blokjes tofu of tempeh bij. Ik ben echt fan van vegetarisch gehakt, het is laag in vetten maar hoog in eiwitten. In een gerecht als nasi of bami proef je eigenlijk niet eens echt verschil met de ‘echte’ variant.

Hoeveel groente bevat je gerecht?

Eén groente pakket van 450 gram met vier personen? Dat is echt veel te weinig! Ga voor twee pakketten, groente slinkt enorm tijdens het bakken. Hoe meer groente je toevoegt, des te minder rijst of bami je eet. De smaak van het gerecht wordt uiteindelijk toch grotendeels bepaald door de kruidenmix die je toevoegt aan het gerecht. Een goede tip om nog wat extra groente toe te voegen is het toevoegen van wat gekookte sperzieboontjes of een zoet-zure komkommersalade bij je gerecht serveren.

Eén groente pakket van 450 gram met vier personen? Dat is echt veel te weinig!

Waar kleed jij je gerecht mee aan?

Je kunt echt nog allerlei dingen toevoegen aan je gerecht. Een eitje hoort erbij toch. Kroepoek ook? Dat kan, maar hou het beperkt. Dit is toch een gefrituurd product, een beetje zoals chips. Dat eet je normaal ook geen halve zak bij je maaltijd. Seroendeng en gebakken uitjes bevatten veel verzadigd vet en suiker. Atjar tjampoer, zilveruitjes en augurk is daarentegen veel minder calorierijk, het loont wel de moeite eens te kijken naar de hoeveelheid suiker op de verpakking dat verschilt nogal. Pindasaus, ook mega lekker natuurlijk maar ook behoorlijk calorierijk. Ik zeg absoluut niet dat je alle toevoegingen achterwege moet laten, maar kies bewust en eet ze met mate. Ben jij dol op al die toevoegingen? Misschien is dan nasi met bloemkoolrijst toch zo gek nog niet!

Wat is gezonder nasi of bami?

Ik neig te zeggen nasi, dat is dan ook het gerecht wat ik zelf het vaakst op tafel zet. Dit is te zwart-wit om zo te stellen, want gezonder heeft er natuurlijk vooral ook mee te maken hoe de rest van je voedingspatroon eruit ziet. Bij de keuze voor nasi of bami ligt het er vooral aan hoe je het bereid, welke verhouding van ingrediënten je kiest en wat je bijgerechten zijn. Ik ben benieuwd of hiermee jouw visie op deze gerechten is veranderd. Laat je het me weten in een reactie?

 

Wil je weten hoe ik mijn nasi maak? Check het recept nasi met veel groente.

 

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Wat is gezonder nasi of bami?

Deze post heeft 2 reacties

  1. Ik denk zelf ook dat nasi gezonder is dan bami. Rijst versus tarwe, om die reden. Maar ik ben wel benieuwd naar jouw onderbouwing.

    1. Hi Anita,

      Het gaat natuurlijk om het totaal plaatje, wat eet je er nog meer bij en wat eet je voor de rest op een dag. Ik kies zelf meestal voor zilvervliesrijst, omdat het meer vezels bevat dan de standaard mie nestjes. De grondstof daarvan is eigenlijk niet anders dan van een witte boterham. Als ik voor noodles kies ga ik voor een volkoren variant.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu