Wil jij minder piekeren? Ik deel mijn 6 tips

Wil jij minder piekeren? Ik deel mijn 6 tips

Minder piekeren, klinkt jou dat als muziek in de oren? Lees dan even verder. Ik zeg bewust niet zo stop je met piekeren, want dat kunnen we namelijk helemaal niet. Het geeft ook niet, want piekeren voorkomt ook dat we hele gevaarlijke acties uithalen. Toch is je leven laten leiden door (irreële) angsten nogal zonde. Piekeren reguleren is wel mogelijk met een beetje oefening. Ik geef je 6 tips.

1. Creëer een vaste pieker plek in huis

Niet piekeren kunnen we niet, maar het uitstellen van piekeren kan wel met een beetje oefening. Zorg dat je een stoel aan de tafel kiest of een plekje op de trap waar je normaal nooit gaat zitten en bekroon dat tot jouw pieker plek. Ga afhankelijk van jouw behoefte één of twee keer per dag tien minuten tot een kwartier op de pieker plek zitten. Laat alle nare gedachten de vrije loop, als jij daar zit mogen ze er zijn. Komen de gedachten op een ander moment op? Bedenk je dan dat ze op een later moment op de dag hun plekje verdienen en er dan mogen zijn. Geef niet op als dit niet in één keer lukt. Je pieker hygiëne op orde krijgen heeft wat tijd nodig.

2. Wat je denkt is niet altijd waar

Besef je dat ons hoofd een hoop bedenkt. Goede dingen en minder goede dingen. Je hebt gedachten, maar je bent niet je gedachten. Wees je er bewust van dat je hoofd soms met je aan de haal gaat. De bedoeling is goed, ons behoeden voor de gevaren in het leven. Maar hoe groot is de kans dat jij ineens echte beren op de weg tegen komt? Behoorlijk klein! Besef je dat wat je denkt geen waarheid hoeft te zijn. Hou er rekening mee dat ons hoofd negatieve dingen makkelijker registreert dan positieve dingen. Neem je gedachten niet te serieus, relativeer!

Hoe vaak ben jij al die beren die je op de weg zag werkelijk tegen gekomen?

3. Schrijf je hoofd leeg

Neem een notitieblok of een documentje op je computer en schrijf alles op wat in je hoofd zit. Het lucht enorm op om je hoofd letterlijk te legen. Je hoeft er helemaal niet per se meer iets mee te doen met deze hersenspinsels op papier. Je zult zien dat je al schrijvende er regelmatig achter komt dat wat je denkt niet heel reëel is. Het lucht dus niet alleen op, maar het helpt je ook weer met beide benen op de grond te komen staan.

4. Neem verantwoordelijkheid

Is er echt een probleem gaande in je leven? Dan kun je blijven hangen in een machteloos gevoel en er op los piekeren. Dit levert je alleen niks op behalve een slecht humeur en slechtere nachtrust. Neem verantwoordelijkheid, bedenk een actieplan hoe jij in stapjes bij de oplossing kunt komen. Kun je het niet alleen? Vraag hulp, wachten tot de oplossing komt aanwaaien is zonde van je tijd.

5. Geef lichaamsbeweging prioriteit

We lijken het soms te vergeten dat ons lichaam en ons hoofd onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Lichaamsbeweging en sport zijn de resetknop van ons hoofd. De gedachten dat lichaamsbeweging en sport enkel bijdragen aan een fit lichaam klopt dus echt niet. Het is super belangrijk voor onze mentale gezondheid. Het is de balans van inspanning en ontspanning. Leveren al die mindful hobby’s die je hebt ontwikkeld je niet genoeg op? Tijd om lichamelijk eens flink in actie te komen.

De wekelijkse beweegrichtlijnen

Haal jij de beweegrichtlijn van de Gezondheidsraad? Nee? Tijd voor actie!

  • Bewegen is goed, maar meer bewegen is beter
  • Doe per week minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen bevorderd de gezondheid.
  • Doe minimaal twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten. Voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen
  • Voorkom veel stilzitten.

6. Pieker eens de andere kant op

Net als je per dag tijd mag besteden aan piekeren, is het ook belangrijk om dagelijks tijd te besteden aan de andere kant op piekeren. Wat bedoel ik daarmee? Dagdromen, groots denken. Wat zou er gebeuren als als jouw wensen uit zouden komen? Wat gebeurt er als alles wat je probeert ook werkelijk lukt? Ik denk echt dat onze nuchtere ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit dit enorm in de weg staat. Maar door je doelen en dromen te visualiseren en dit met regel maakt het realiseren van jouw verlangens haalbaarder. Je hoeft dit (nog) met niemand te delen dus droom er op los, want waarom zouden deze gedachten minder bestaansrecht hebben dan dat hele bos vol beren?

Liefs Hanneke

 

 

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Minder piekeren - 6 tips

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu
×

Winkelmand