Je bekijkt nu Millennial problemen, wat te doen als werkgever?

Millennial problemen, wat te doen als werkgever?

In de media gaat het er wekelijks over, millennial problemen. Als werkgever kun je er behoorlijk mee worstelen, de leeftijdsgroep die ook wel de burn-out generatie wordt genoemd. Generatie Y ofwel de millennials worden in de media weggezet als een generatie door voor een hoop gedoe en kosten zorgt. Ik ben van mening dat het allemaal wel mee valt, als je maar aan de juiste knoppen draait als werkgever. Hou daarnaast in je achterhoofd dat je nieuws maakt door kranten koppen zo heftig en klikbaar mogelijk neer te zetten.

Waarom hebben werkgevers last van ‘millennial problemen’?

Wat ik in de afgelopen jaren met regelmaat heb gehoord ‘wat is dat toch met jullie generatie’. Dat zal ik je als zo’n typische millennial die te veel ballen in de lucht probeerde te houden en uiteindelijk een burn-out kreeg eens uitleggen. Onze generatie is in de bloei van hun leven. We maken snel carrière en impact in het bedrijfsleven, daarmee spelen we onszelf in de kijken. Hoge bomen vangen veel wind. Ja, stressklachten, burn-outs en andere mentale worstelingen swingen de pan uit, maar niet alleen bij de millennial. Daarnaast hebben de oude uitdagingen voor een werkgever met personeel gewoon plaatsgemaakt voor nieuwe uitdagingen. Want waar vijftien jaar geleden massaal geïnvesteerd werd in RSI software, omdat er mensen uitvielen met een muisarm hoor je daar nu niemand meer over. Neem je personeel aan? Dan krijg je met uitdagingen te maken, die horen erbij.

Zorgen millennials dan alleen maar voor gedoe in je bedrijf?

Zeker niet, ze hebben wellicht typische millennial problemen. Maar iedere generatie heeft wel wat. De medewerkers van de oudere generaties beginnen misschien lichamelijk inmiddels wel te piepen en kraken. Hebben ze niet zoveel met voorschreidend inzicht door data analyse en houden ze net wat minder van veranderingen in hun werk en staan ze dus wellicht minder te springen op ‘ ‘alweer’ een nieuw softwarepakket. Als je weet waar de uitdagingen van een millennial liggen als werkgever dan kun je er op in spelen voordat het een ‘probleem’ veroorzaakt.

Wat zijn typische millennial problemen?

  • Ze zijn snel ergens op uitgekeken
  • Perfectionistisch en faalangstig
  • Er is schaamte als het niet perfect is
  • Ze voelen zich schuldig als het niet lukt
  • Ze vergelijken zich met anderen
  • Zijn bang om iets te missen in het leven

Wat is de kracht van een millenials in je bedrijf?

  • Ze zijn ambitieus en enthousiast
  • Zijn ruimdenkend en zelfstandig
  • Ze zijn vernieuwingsgezind
  • Willen ertoe doen, binnen het bedrijf en in deze wereld
  • Streven plezier, vrijheid en geluk na
  • Hebben niet veel met hiërarchie
  • Ze kunnen snel en veel informatie verwerken

Onderschat de impact van 24/7 online zijn niet!

We krijgen allemaal steeds meer prikkels binnen op een dag. Het is drukker op de wereld, in de stad, maar we zijn ook de hele dag bereikbaar. Via onze telefoon en zelfs ons horloge. Als je niet uit kijkt gaat werk de hele dag door. Dat is niet alleen voor de milliannial generatie een uitdaging, maar voor iedereen. We vergeten soms dat ons hoofd het beste functioneert als we ook een aantal uren per dag ‘uit’ staan.  Zeker als je zelf ondernemer bent kan het zo zijn dat jij je werk zo leuk vind dat graag veel uren werkt en dus online bent. Dit kan voor de mensen met wie je werkt juist als druk voelen.

Welk voorbeeld ben jij voor medewerkers?

Wees je dus als werkgever, manager, teamleider etc. dan ook bewust van welk voorbeeld jij geeft. Onbewust bepaal jij de lat, ben jij het voorbeeld of je nou wilt of niet. Stuur jij nog mails om 22.00u? Dan zal de rest denken dat dit normaal is. Ter verduidelijking, bij een bedrijf wat gewoon reguliere kantoortijden werkt is dat NIET normaal.

Millennials op de werkvloer blij houden

Ga in gesprek, zorg dat je toegankelijk bent, dat je weet wat er speelt. Niet iedereen van een generatie kun je in hetzelfde hokje plaatsen, we zijn allemaal unieke personen. De wereld verandert, mensen en hun behoeftes veranderen. De gebruiksaanwijzing voor je magnetron uit 1980 kun je nu ook niet meer gebruiken voor je combi-stoomoven. Vroeger investeerde je als werkgever in een fietsplan voor je medewerkers. Nu zou je budget vrij kunnen maken voor coaching. Wat wellicht eigenlijk wel dezelfde werking heeft. Zowel fietsen als coaching kunnen je helpen bij het ordenen van je gedachten.

Waar je vroeger investeerde in het fietsplan zou je nu kunnen investeren in coaching

Investeer in je personeel

Dit kun je doen door bijvoorbeeld te investeren in coaching, lezingen of workshops aan te bieden die de ontwikkeling en de loopbaan keuzes van je personeel bevordert. Dit is niet alleen een investering in een individu, maar ook in je bedrijf. Het draagt bij aan het werkgeluk van je medewerkers en uiteindelijk dus ook op je reputatie.

Spreken op het Business Babes Event 2019
Kaylee Burger Fotografie

Wist je dat?

Ik in te huren ben om een lezing of interactieve workshop op dit vlak? Dat kan zowel op locatie als online. We gaan tijdens zo’n lezing/workshop in op wat binnen de macht ligt van de medewerker. Bijvoorbeeld; hoe verminder je stress? Hoe maak je bespreekbaar dat het je wat veel is? Hoe zorg je buiten werktijd voor voldoende ontspanning. Wees gerust, ik kom niet aan jullie manier van werken en probeer ook niet de bedrijfscultuur te veranderen. Lijkt je dit interessant? Stuur me een mailtje om de mogelijkheden te bespreken.

Boekentip

Wil je de millenial generatie beter begrijpen en vooral weten hoe je beter leiding kunt geven? Lees Werken met millennials! Niet onbelangrijk, het leest lekker weg.

Ik hoop dat dit verhaal je heeft geïnspireerd eens kritisch te kijken naar waar de kansen voor ontwikkeling liggen binnen het bedrijf!

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Millennial problemen, wat te doen als werkgever?

 

 

 

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.