Mediteren kun je leren en wel zo!

Mediteren kun je leren en wel zo!

Hoe moet je mediteren? Wat is meditatie eigenlijk? Is meditatie zweverig? Allemaal hele logische vragen. Het klinkt al snel heel zweverig, wat veel mensen afschrikt. Toch denk ik dat je enorm veel baat kunt hebben bij meditatie. Ik ga je even op een niet zweverige manier uitleggen wat meditatie is en hoe je het op een eenvoudige manier kunt proberen.

Wat is het doel van mediteren?

Dat kan heel verschillend zijn. Je kunt namelijk mediteren om allerlei redenen zoals het krijgen van inspiratie, meer focus, het vinden van antwoorden in jezelf, maar ook om te ontspannen en beter te slapen. Ik denk dat die laatste twee de voornaamste redenen zijn waarom mensen die niks met spiritualiteit hebben hiermee beginnen. Ik kan echt over van alles nadenken en vooral ook blijven nadenken. Wat ik moet doen op mijn werk, wat ik voor artikelen wil schrijven, maar ook wat ik volgende week dinsdag moet eten als ik een lange dag heb gehad met veel reistijd en ik alleen thuis zal komen omdat mijn vriend er die avond niet is. Als je met dit soort gedachten je bed in duikt is de kans dat je hoofd de hele nacht blijft doormalen groot. Als je niet lekker slaapt ziet de wereld er een stuk minder zonnig uit, voor mij de reden te beginnen met mediteren.

Wat ervaar je als je mediteert?

Dat is ongetwijfeld voor iedereen verschillend, maar ik ga je mijn ervaring proberen uit te leggen. Door te mediteren kun je wat meer uitzoomen van alle gedachten en to-do’s waar je helemaal in verwikkeld bent. Door je lichaam en vooral je geest even rust te geven dringen al die gedachten niet meer zo door en komen en gaan ze zonder dat je er actie op onderneemt. Als ik mediteer is dat eigenlijk vooral vlak voor het slapen gaan, om mijn hoofd uit te zetten. Wat ik dan ervaar is het gevoel tussen slapen en wakker zijn. Alsof je bijna in slaap valt, je niet heel bewust bent van alles om je heen alleen het bed waar je op ligt. Oké, dit klinkt toch zweverig, maar het belangrijkste ik heb eigenlijk niet echt gedachten. Wat dus heel fijn is.

Deze apps kunnen je helpen bij het mediteren

Als je in kleermakerszit gaat zitten of in je bed gaat liggen en denkt nu ga ik mijn gedachten eens observeren, dan moet je een master zijn om zo te mediteren. Mij gaat het in ieder geval niet lukken. De meest laagdrempelige methode is met een meditatie app. Je selecteert een bepaalde oefening en iemand begeleid de meditatie. Er zegt dus gewoon iemand wat je moet doen en dat is vooral rustig gaan liggen. Je ademhalen observeren, langzamer gaan ademen dat soort dingen. Ik ben begonnen met de VGZ mindfulness app, maar daar daarvan vind ik de stem niet zo fijn. Nu gebruik ik de Meditation Moments app van Micheal Pilarczyk. In de gratis app zijn de meditaties beperkt. De betaalde app is een stuk uitgebreider, maar de gratis variant is wel handig om te testen of dit bij je past. De app is ingedeeld in duidelijk ingedeeld in verschillende categorieën; start de dag, ontspanning, korte breaks, geen stress, inspiratie, visualisatie en slaap lekker.

Waarom je het eens zou moeten proberen?

Je kunt eigenlijk beter vragen waarom niet. Eén op de vijf Nederlanders heeft slaapproblemen. Mediteren is gegarandeerd  gezonder dan slaappillen, dus daarom zeker het proberen waard. Het kan wel even nodig hebben voordat het je lukt om je gedachten de begeleide oefening niet te laten overstemmen. Regelmatig oefenen helpt dus. Wij halen deze methoden er pas bij als we overprikkeld en te gestresst zijn, maar ze mediteren het in Azië niet voor niks al eeuwen lang. Het is gewoon een effectieve methode om even echt contact te maken met jezelf.

 

Mediteer jij wel eens en wat is jouw favoriete app?

Liefs Hanneke

Kun jij wel wat ontspanning gebruiken? Check dan mijn 3 favoriete manieren om tot rust te komen.

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Mediteren hoe doe je dat?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu