Je stress level verlagen, zo pak je het aan
Foto: Rosa Wessels Fotografie

Je stress level verlagen, zo pak je het aan

We hebben het tegenwoordig allemaal druk. Het rennen van afspraak naar afspraak geeft stress. Je hebt het misschien niet door, maar een hele hoop stress in je leven veroorzaak je zelf. Het voordeel daarvan is dat je ook zelf iets kunt doen om deze stress te verminderen. Klinkt je stress level verlagen en meer te genieten van het leven je als muziek in de oren? Lees even verder.

We verwaarlozen onszelf door stress

Uiteindelijk raken we zo verstrikt in moeten dat we onszelf gaan verwaarlozen. Dat klinkt nogal heftig, dat doe jij vast niet toch?! Te laat naar bed gaan, geen tijd om te sporten, onvoldoende lichaamsbeweging, een paar keer per week pizza, friet, kant-en-klaar of afhaalmaaltijden, meer drinken en roken hoort daar allemaal bij. Als dit erbij hoort, verwaarloos jij jezelf dan af en toe misschien toch? Uiteindelijk is het in de rest van het leven niet anders dan in het vliegtuig, je eigen zuurstofmasker eerst. Het is niet egoïstisch om jezelf vaker op één te zetten. Je stress level verlagen is hierin dus stap één.

Een hoop stress veroorzaken we zelf

Wat het eerste moet wijken als je het druk hebt is je eigen gezondheid. Juist doet sport, lichaamsbeweging en gezond eten super veel op je stress level. Als je sport gaat je hoofd even uit. Als je wandelt ordenen gedachten zich. Gezond eten zorgt ervoor dat je je maximaal fit voelt en meer aan kunt op een dag. Door dit over te slaan kun je dus al lichamelijke stress ervaren, het maakt je in ieder geval minder weerbaar tegen stress. Dan hebben we nog al die notificaties die we op een dag binnen krijgen. Ons hoofd moet continue taakswitchen als er een appje, belletje, mailtje of Facebook notificatie binnen komt. We zijn niet gemaakt om veel te taakswitchen, het kost energie en geeft stress omdat opnieuw focussen lastig is en tijd kost.

Eindeloos scrollen op je mobiel

Dan hebben we nog het nutteloze gescroll in de avond. Het lijkt zo onschuldig, maar onze mobiele telefoon is een grote stressor in deze tijd. Ontvangen we geen notificaties, dan nog zitten we heel wat uren van onze dag met onze neus in het scherm. Je baalt, je krijgt ‘niks’ gedaan op een dag en je hebt te weinig tijd voor jezelf. Je hebt het gevoel continue aan en onder spanning te staan, herkenbaar? Toch heb je wel tijd om anderhalf uur lang je social media te checken in de avond. In tussentijd staat de tv aan. Je volgt niet wat er op is, want je zit met je neus in het scherm. Je hebt niet genoten van wat er op tv was en op social media was eigenlijk ook niks te beleven. Voor je hoofd is het wel hard werken dat gescroll, de verwerking van prikkels is niet anders dan wanneer je aan je laptop zit te werken. Weer een avond voorbij. Je stapt met een nog over actief hoofd in bed.

Hoe houden anderen die ballen toch allemaal hoog?

Gaat het er om hoe anderen dat doen? Gaat het er niet om dat jij je goed voelt bij hoe je leven is ingericht? Zoals je hierboven hebt gelezen laat jij een hoop stress zelf toe in je leven, omdat je dingen doet die je niet dienen om ontspannen te raken. We zijn ons hier niet altijd bewust van, pas als je het anders gaat doen kun je ervaren dat je telefoon op tijd weg leggen bijvoorbeeld echt bijdraagt aan een betere nachtrust. Als jij wat meer grip op je planning krijgt, meer dingen doet omdat je ze wil niet omdat je denkt dat het moet dan pas kun je meer in het moment leven. Als je met je hoofd in het verleden of in de toekomst zit dan kun je niet genieten. De enige plek waar jij kunt genieten van het leven is in het nu. Wil jij iets doen aan je stress level en meer genieten van het leven? Doe er wat aan!

E-book Verlaag je stresslevel in 10 stappen

Je stress level verlagen in 10 stappen

Ik gun het jou zo om meer te gaan genieten van alles wat er is in plaats van je leven te laden leiden door moetjes. Dat is de reden waarom ik het e-book Verlaag je stress level in 10 stappen heb geschreven. Het e-book bevat tien stappen waarin ik jou inzicht geef in welke dingen (onbewust) stress veroorzaken in je leven en hoe je ze te lijf gaat. Elk hoofdstuk sluit af met een opdracht, die jij direct toe kunt passen.

  • Word jij geleefd door je agenda?
  • Heb je behoefte aan meer tijd voor jezelf?
  • Scroll jij eindeloos op je telefoon om je to-do list te ontwijken?
  • Ben jij vaker gejaagd dan ontspannen?
  • Heb je geen rust om rustig op de bank te liggen?

Ja?! Dan is het e-book Verlaag je stress level in 10 stappen wat voor jou!

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn
Je stress level verlagen doe je zo
Foto: Rosa Wessels Fotografie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.