Genieten, maar gezond eten op reis doe je zo!

Genieten, maar gezond eten op reis doe je zo!

Hoe pak je dat aan genieten, maar toch een beetje gezond eten op reis? Als je halverwege de vakantie al merkt dat je broek wat strak begint te zitten is dat toch ook niet echt genieten. Met deze tips kun je genieten, maar toch een gezond eten op reis zonder jezelf al het lekkers te ontzeggen.

Gezond eten op reis, waarom?

Ik kan genoeg redenen bedenken en dat is niet alleen omdat die broek anders strak gaat zitten. Veel mensen krijgen op vakantie last van hun darmen. Daarbij zijn eigenlijk twee uitersten bij de ene persoon zijn de darmen overactief, bij de ander gaan ze volledig in staking. Vaak is dit een accuut gevolg van minder gezond eten en te weinig water drinken. Je doet je ingewanden gewoon een enorm plezier als je let op voldoende groente, fruit en water. Gezond eten op reis zorgt ervoor dat je jezelf stukken fitter voelt, waardoor je uiteindelijk ook meer kan genieten van al het moois om je heen.

Kies extra bewust tijdens het ontbijt

Het ontbijt is DE maaltijd om invloed op uit te oefenen. Indien je zelf voor je ontbijtje moet zorgen heb je natuurlijk helemaal alle vrijheid om te kiezen wat je wilt. Als er een ontbijtbuffet is dan kun je alsnog vaak wel prima keuzes maken. Ga op reis voor eiwitten en fruit bij het ontbijt, want dat is hetgeen waar de rest van de dag waarschijnlijk wat lastiger aan te komen is. Koolhydraten en vetten zijn buiten de deur in overvloed verkrijgbaar. Ga voor kwark, fruit, een eitje en eventueel alvast wat groente. Let op met vruchtensappen. Een glas jus ‘d orange bevat al snel zo 4 tot 5 sinaasappels en dus ook suikers voor dat aantal. Scoor nog even een appeltje om mee op pad te nemen.

Laat uit bed? Voeg ontbijt en lunch samen

Rol je pas laat uit je bed ga dan voor een extra uitgebreide brunch. Dan kun je er tot het avondeten tegen met enkel een kleine snack in de middag. Want wees eerlijk een ijsje of iets lekker bij de borrel wil je sowieso niet overslaan ook niet als je wel zou ontbijten en lunchen. Door de maaltijden samen te voegen voorkom je dat de tijden van je maaltijden helemaal ontsporen en zo eet je ook niet zo makkelijk veel te veel op een dag.

Sla het all you can eat concept over

Speur vooraf al naar leuke restaurantjes. Wat ik versta onder leuke restaurantjes zijn eigenlijk nooit all you can eat vreetschuren. Een all you can eat concept serveert over het algemeen al grote porties en het is enorm verleidelijk om te veel te eten, omdat je ervoor betaald hebt. Als je voldoende maar niet veel te veel hebt gegeten ervaar je een maaltijd veel vaker als goed dan wanneer de knoop van je broek open knapt. Op Google Maps kun je lijstjes aanmaken met locaties die je mogelijk wilt bezoeken. Dit hoort bij mij zeker bij de voorpret van een vakantie. Ik zet de hotspots die ik op internet vind in een Google lijstje. Zodra je de kaart opent zie je of je in de buurt bent van één van de opgeslagen restaurantjes.

Gezond eten op reis
Een heerlijke gezonde lunch bij La Paloma op Ibiza.

Wat eten de locals?

Laat ik maar voorop stellen dat dit niet geldt als je door Noord Amerika gaat rondreizen. Ga je voor een heel toeristisch menu van hamburgers met frietjes in de middag en nog een warme maaltijd in de avond dan is je missie gezond eten op reis al snel mislukt. Neem het voedingspatroon van de locals eens onder de loep. Wat eten zij en in welke porties? In Thailand eten ze bijna alleen maar warme maaltijden, maar wel in bescheiden porties. In Italië eten ze ’s avonds behoorlijke porties, maar de rest van de dag zijn het niet zulke grote eters. Waar het vaak ‘mis’ gaat is dat we ons volledig uitleven op het ontbijtbuffet en dan ook nog op de andere momenten te grote maaltijden nuttigen en allerlei tussendoortjes nemen die we normaal niet nemen.

Water bij de wijn

Vergeet niet om altijd een flesje water mee te nemen als je op pad gaat. Vaak zijn we zo druk met van alles bekijken dat voldoende water drinken er nogal snel bij inschiet. Een flesje meenemen kan je daarbij helpen. Ben jij iemand die snel last heeft van de darmen op reis, dan is dit een extra goed idee! Bestel een glaasje of karafje water bij je wijntje of biertje. Zelfs als je bij je koffie een glaasje water besteld kijkt niemand daar raar van op. Het helpt je voldoende te drinken op een dag en het zorgt ervoor dat je net wat minder snel drinkt. Zeker als de zon op je bol staat.

Vakantie is om te genieten!

Bekijk of tijdens de lunch een salade kunt kiezen, zeker als het warm is op jouw bestemming is dat lekker en goed voor het dagelijkse portie groente. Hou je van carpaccio of tonijn? Dan heb jij geluk dit zijn magere, maar eiwitrijke keuzes. Waarschijnlijk ben je geen maanden weg, dus geniet ook vooral van je reis. Ontzeg jezelf niet allerlei dingen, maar zoals het ook is met chocolade eten van twee blokjes geniet je nou eenmaal meer dan van een hele reep wegwerken. Doseren, daar gaat het om. Zorg dat er ook een beetje actie is op reis of ga eens naar de sportschool, dan ligt dat strandbedje daarna nog veel lekkerder!

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Genieten maar toch gezond eten op reis doe je zo!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu