Gezond eten op een meerdaags festival

Gezond eten op een meerdaags festival

Hoe ga je dit nou toch eens aanpakken? Gezond eten op een meerdaags festival. Moet je dat wel willen? Ik vind van wel. Ik leg je uit waarom en geef je boodschappentips.

Waarom zou je gezond willen eten op een meerdaags festival?

Natuurlijk kun je denken, ‘ik kijk nergens naar’ maar persoonlijk krijg ik daar altijd spijt van. Niet omdat ik dan met een halve kilo gewicht meer huiswaarts keer, maar omdat ik altijd terug word gefloten door mijn prikkelbare darmen. Ik krijg als ik een paar dagen niet goed eet, te weinig water drink en ook nog wat glazen alcohol drink gegarandeerd buikpijn. Dit doet de festival pret natuurlijk toch al snel de das om. Daarnaast voel je je heel vaak gewoon niet echt top na een paar dagen minder eten en te weinig slaap. Je buik zet een beetje op en je krijgt zin in allerlei dingen die je normaal ook niet eet. Zelfs als je een avond te veel gedronken hebt verdwijnt je kater sneller als je gezond eet. Wat ik het allerfijnste vind aan een eigen boodschappen meenemen? Dat je ’s ochtends niet de camping af hoeft te struinen op jacht naar eten.

Bereid je voor in de dagen voor vertrek

Zorg ervoor dat je de dagen voor vertrek goed eet (en slaapt), zodat je topfit van huis gaat. Maak een boodschappenlijstje met de tips hieronder en zorg dat je wat voedzame producten inslaat. In mijn boodschappentips ben ik uitgegaan van een festival met nul voorzieningen, dus geen stroom en dat er geen gebruik gemaakt mag worden van gaspitten of barbecues.

Ontbijt

Zorg dat je dingen mee neemt die niet zomaar taai kunnen worden of kunnen smelten. Mueslibollen blijven wat langer vers dan brood en vullen ook behoorlijk, deze kun je dus wel meenemen van de eerste dag(en). Waarom mueslibollen? Die zijn voedzamer dan krentenbollen. Verder blijven crackers en meergranen rijstwafels gewoon goed op de camping. Zorg er wel voor dat je een extra zakje of trommel om de verpakking doet, omdat ze anders natuurlijk wel taai worden. Wat doe je er op? Pindakaas, want een dag geen pindakaas is een dag niet geleefd. Daarnaast bevat pindakaas goede vetten en eiwitten. Denk aan een plastic mes!

Tussendoortjes

Wellicht sprint je niet direct na het ontbijt richting het festival terrein dan kan het handig zijn om nog wat tussendoortjes mee te nemen. Naast dat je natuurlijk voor wat gezonds kan kiezen bespaar je ook een hoop geld. Mijn favorieten; eiwitrepen (helaas dus zonder chocolade), voorverpakte ontbijtkoek en ongezouten noten. Let bij de ontbijtkoek op dat je een variant kiest die niet te veel suiker bevat, maar wel veel vezels. Ik zocht uit welke variant ontbijtkoek je het beste kunt kiezen. Mocht je normaal veel sporten en het belangrijk vinden voldoende eiwitten te eten, dan kun je natuurlijk ook eiwitshakes mee nemen. Denk dan ook aan een shake beker.

Vitamientjes

Ken je dat, van die vervelende blaasjes in je mond? Dit kan ontstaan door het eten van te weinig vitaminen. Verder voel je je ook stukken beter als je voldoende groente en fruit eet. Wat kun je meenemen? Dingen die wat langer goed blijven, dus dingen met een hardere schil zoals bananen, appels, komkommer, punt paprika. Voor de zekerheid kun je ook multivitamine supplement meenemen. Echter is dit nog steeds geen vervanging van groente en fruit. Let op, koop geen hoog gedoseerde supplementen. Koop een multivitamine met 100-300% ADH. Het is met vitamine niet zo dat meer altijd beter is.

Gezond-eten-op-een-meerdaags-festival

Water

Water tegen de kater! Nee, ook om je tanden te poetsen en je lichaam te hydrateren. Zeker als je naar het buitenland gaat neem voldoende drinkwater mee. Blijf je in Nederland en is er een tappunt, zorg voor flessen/pakken of een jerrycan die je opnieuw kunt vullen. Als jij steeds met je plastic bekertje naar de kraan moet lopen drink je gegarandeerd te weinig dus neem ook een herbruikbare drinkfles mee die je lekker naast je bed kunt zetten. Neem voor op het festival terrein diverse doppen van gangbare flesjes mee of koop een universele ‘festival dop’, zodat je ook op het festival terrein je flesje water makkelijk bij je kunt dragen. De ultieme festival camping tip:

Vries pakken water in, dan heb je eerst een koelelement en later nog een voorraadje drinkwater!

Sla niet door!

Je gaat voor je plezier naar dit festival, geniet er van ook van. Natuurlijk helemaal goed om te proberen goed te ontbijten, te denken aan een eigen tussendoortje en ook op het festival nog ergens wat extra fruit te scoren. Streef je naar alleen maar gezond eten op een meerdaags festival kan dit ten koste van het plezier gaan. Je hoeft echt niet iedere dag bij de saladebar te staan, geniet ook van een patatje en een biertje als je dat lekker vind. Geniet, want voor je het weet is jouw favoriete festival alweer voorbij. Zorg dat je nog een extra dagje hebt om thuis weer bij te komen, want je gezonde voornemens weer doorzetten gaat je stukken makkelijker af als je uitgerust bent.

Geniet van een mooie festivalzomer!

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Gezond eten op een meerdaags festival

Deze post heeft een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu