Waarom ik ‘m freak van de freakshake hype! Fit talk / Voeding

De freakshake, hotdogs, torenhoge hamburgers en vrolijk gekleurde donuts vliegen ons ineens om de oren. De Amerikaanse fastfood ketens komen als paddenstoelen uit de grond. De fitgirl hype lijkt volledig op zijn retour te zijn. Gekleurde suiker- en vetrijke producten winnen terrein, omdat ze in een fancy jasje ineens super Instagrammable zijn.

Voedingsdeskundige of wereldverbeteraar?

Tijdens de opleiding tot gewichtsconsulent leer je niet zo zeer hoe je afvalt maar hoe je mensen kunt coachen een gezonde leefstijl aan te nemen. We moeten losse voedingsmiddelen niet bestempelen als goed of fout. Een stukje chocolade een biertje of een patatje op z’n tijd kan gewoon. Dat is wat ik graag doe, mensen helpen de juiste balans te vinden. Ik ben er van overtuigd dat als je goed voor jezelf zorgt dit een enorme invloed heeft op hoe je in je vel zit. Dat gaat soms om het maken van keuzes. Fit blijven en alles eten wat op je pad komt gaat soms niet helemaal samen. Ik weet dat er geen beginnen aan is, maar eigenlijk wil ik gewoon de wereld verbeteren. Dan is daar ineens de freakshake, ik word gek!

Wat is gezond voedingspatroon?

We zijn vergeten wat het verschil is tussen goede voeding en uitzonderingsproducten. We eten croissants alsof het volkoren brood is, donuts alsof het appels zijn en zuipen ons helemaal klem aan de freak shakes. Wat we momenteel lijken te ontwikkelen is een tegenovergesteld voedingspatroon van uitzonderingsproducten aangevuld met een blaadje sla voor de sier. Loopt het echt de spui gaten uit, dan nemen we ons voor na de vakantie wel een detox kuurtje te doen dan komt het vast goed. Vroeger kregen we één koekje of snoepje na school, een glas frisdrank met een klein schaaltje chips op zaterdagavond en een afbakbroodje op zondagochtend. Dat was geloof ik zo gek nog niet!

Influencers doen alles voor de foto, dus ook dingen bestellen die ze nooit op eten of drinken.

Fast food is cool

De show je sixpack hype is geweest, waar ik overigens ook niet rouwig om ben. De nieuwe hype is ‘genieten’ van fotogeniek ogend fast food. Influencers die dit doen blijven meestal slank, maar jij kan zomaar merken dat er ineens wat broodjes hotdog zijn blijven plakken op je heupen  Ik kan je uit de droom helpen; influencers doen alles voor de foto, dus ook dingen bestellen die ze nooit op eten of drinken. Ja, echt! Een verkeerd voorbeeld waarbij we de gezondheidsrisico’s vergeten lijken te zijn. Ongeacht of je wel of geen overgewicht hebt, je loopt als je vaak genoeg van dit soort uitspatting hebt een vergroot risico op diabetes, hart- en vaatziekten.

Stop de freakshake!

Ik hoor je nu denken; ja, maar je moest toch geen voedingsmiddelen bestempelen als goed of slecht. Een freakshake is als je het mij vraagt geen voedingsmiddel, maar een unit. Het is een groot glas grotendeels gevuld met suiker en vet met daarop snoepgoed als versiersel wat is vastgeplakt met slagroom. Het staat inderdaad prachtig op je Instagram feed. Als je beseft hoeveel calorieën er in zitten ben je al misselijk voor de eerste slok. Naar schatting bevat een gemiddelde freakshake tussen de 1.000 en 1.500 kcal. Voor het aantal calorieën kun je ook een drie gangen diner eten. Of twintig bier drinken, neem er gerust wat borrelnootjes bij. Als je gezond voedingspatroon wilt aanhouden en gemiddeld voor 80% aan goede voeding wilt eten maakt de freakshake je het behoorlijk lastig.

Tot slot nog een mededeling aan de horeca ondernemer, influencer en weldenkend meerderjarig mens die bewust of onbewust een voorbeeld is voor een ander: kappen met deze rommel!

Liefs Hanneke

 

Misschien ook interessant; mijn mening over de body positive hype.

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram

 

Zo slecht is een freakshake


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.