Beter slapen door een goed avondritueel

Beter slapen door een goed avondritueel

Beter slapen is voor veel mensen een groot verlangen, hier kun je aanwerken door een goed avondritueel te ontwikkelen. Steeds meer Nederlanders kampen namelijk met slaap problemen. Dit loopt op tot een kwart van de bevolking, dat is echt ongelofelijk veel. Natuurlijk is het niet voor iedereen op te lossen met een paar simpele tips, echter denk ik dat we meer invloed kunnen uitoefenen op onze slaap dan we zelf doorhebben.

Liever luisten?

Hoe we de hele dag bezig zijn met het verstoren van onze nachtrust

Dit klinkt best heftig, maar mooier kan ik het eigenlijk niet maken. We krijgen in deze tijd zo enorm veel prikkels binnen op een dag dat ons hoofd het niet of nauwelijks kan verwerken. Natuurlijk kun je het drukke verkeer, de stoplichten en reclame borden zelf niet regelen, maar hoe jij de dag indeelt en wat er in jouw huis gebeurt daar heb je invloed op. Het houden van pauzes (momentjes zonder beeldscherm/telefoon) overdag heeft een positieve invloed op je nachtrust. Dat eindeloze scrollen op je mobiel terwijl je ook met een half oog naar de tv kijkt, dat is écht niet nodig. Waarschijnlijk weet je dit eigenlijk wel, maar het beïnvloed je nachtrust waarschijnlijk nog meer dan je denkt.

Geef je hoofd rust voor het slapen gaan

Zorg dat je ruim een uur voordat je echt wilt gaan slapen rust neemt. Dat wil dus zeggen dat late sportsessies, alcoholische drankjes  doordeweekse late avondjes met vrienden niet in die planning passen. Voorkom dat je agenda te vol raakt, want dit is niet bevorderlijk voor je ontspanning. Het is belangrijk nog even een momentje voor jezelf te nemen. Leg je telefoon zeker een uur voordat je gaat slapen weg, in een andere ruimte. Zodat je er niet uit reflex toch op kunt kijken. Zorg ervoor dat je niet meer te veel nieuwe prikkels binnen krijgt. Ontwikkel een goed avondritueel en het zal wonderen doen voor de rust in je hoofd en daarmee ook voor je slaapkwaliteit.

Hoe licht ons slaap-waakritme beïnvloed

Als je in de avond zorgt dat je niet omgeven wordt door te fel licht voel je eerder dat je vermoeid bent. Met de nadruk op voelt, want normaal is die vermoeidheid er wel maar we weten dat goed te onderdrukken met het gebruik van fel licht en beeldschermen. Natuurlijk weten we allemaal dat (blauw) licht in de avond niet goed voor ons is. Telefoons en tablets zijn daarom tegenwoordig voorzien van een filter waardoor het scherm in de avond wat bruin kleurt. Toch is dit niet genoeg, via die beeldschermen krijg je namelijk ongelofelijk veel informatie binnen en blijft je hoofd alsnog ‘aan’ staan. Licht minimaliseren helpt echt om beter aan te voelen wanneer je moe bent en wanneer het dus tijd is om je bed in te duiken. Dit doe je door letterlijk minder licht aan te doen, beeldschermen te minimaliseren en het lekker knus te maken in huis.

Zes tips voor een goed avondritueel

  • Leg je telefoon minimaal een uur voordat je gaat slapen weg, buiten je zicht en handbereik. Is je telefoon ook je wekker, zet deze voordat je hem weglegt.
  • Ga verstandig om met koffie, chocolade en alcohol. Dit zijn allemaal oppeppers die onze nachtrust kunnen verstoren.
  • Trek wat comfortabels aan zodat je helemaal in de relax modus komt.
  • Dim de lichten in de avond en steek wat kaarsjes aan. Doe in je slaapkamer enkel een nachtlampje aan.
  • Kijk geen spannende film’s en series vlak voordat je gaat slapen.
  • Lees voor het slapen gaan nog een paar bladzijdes in je bed. Je zult merken dat je ogen vanzelf zwaarder worden

Wij zijn gewoontedieren, doe daar je voordeel mee

Ik hoop dat jij jezelf na het lezen van dit artikel gaat uitdagen om echt tijd voor jezelf te nemen in de avond. Ga op zoek naar wat een goed avondritueel voor jou is. Waarom een ritueel? Wij mensen gaan nou eenmaal gewoon goed op gewoonte en herhaling. Dus als jij iedere avond een kopje thee drinkt bij kaaslicht, nog een kwartiertje leest in bed dan wen je er steeds meer aan dat dit het moment is dat je gaat slapen. Als je hier regelmaat in aanbrengt zal dit dus ook daadwerkelijk bijdragen aan dat je echt in slaap valt.

Ik wens je alvast een ontspannen avond en een heerlijke nachtrust.

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Beter slapen door een goed avondritueel

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.