Zo houd ik drie keer per week sporten vol Fit talk / Sport

Sport jij drie keer per week? Daar heb ik geen tijd voor hoor. Dat is iets wat ik regelmatig hoor. Mijn eerste gedachte is dan ‘daar heb je wel tijd voor maar geen zin in’. Ik kan ook al mijn uren van de dag vullen met andere dingen, zodat ik geen tijd meer heb om te sporten. Ik vind het belangrijk om voldoende te sporten. Waarom en hoe ik dat vol weet te houden? Dat lees je in dit artikel.

Was ik altijd al zo fanatiek?

Een overduidelijk antwoord, nee! Ik deed meestal twee keer per week aan fitness, dat hield ik gemiddeld zo’n drie weken vol. Vervolgens sponsorde ik de sportschool weer zo’n drie weken lang. Dan sloeg ik die twee trainingen per week over, om vervolgens wel zeven dagen van de week mezelf in de weg te zitten met een schuldgevoel. Sinds ik een half jaar Personal Body Plan heb gevolgd met een coach is het me gelukt sporten in te passen in mijn leefstijl.

Waarom drie keer per week sporten?

Van voldoende sporten blijf ik in een shape waar ik (meestal) redelijk tevreden over ben. Van op de bank liggen en klagen over kwabjes word je lichaam niet strakker, het is dus zaak dat je er tijd in investeert. Mijn angst voor ongewenste kwabjes is niet het enige wat me naar de sportschool jaagt. Als ik voldoende sport heeft dit een positief effect op mijn nachtrust. Door te sporten wordt mijn hoofd wat leger lukt het me makkelijker te ontspannen en blijf ik ‘s nachts niet (of minder) doormalen over allerlei loonberekening die ik overdag op kantoor maak, nog te schrijven artikelen en nog te verwerken administratie.

Waar haal ik mijn tijd vandaan?

Om nou te zeggen dat ik zeeën van tijd heb, nee. Ik heb een baan voor 32 uur, ben daarnaast nog online coach en heb deze blog. Ik heb dus eigenlijk helemaal geen tijd over, ik maak tijd om te sporten. Dat doe ik omdat ik het belangrijk vind om fit te blijven, tijd maken kan wel. Je maakt toch ook tijd om te wassen, je tanden te poetsen en om een serie te kijken? Zet je sportuurtje (inclusief reis- en douchetijd) in je agenda, dan voorkom je dat je ineens geen tijd meer over hebt. Het is dus een kwestie van prioriteiten stellen.

Mijn tips om dit meer dan één week vol te houden

Er zijn een aantal dingen die mij helpen om drie keer per week sporten vol te houden.

  • Voor twee avonden tegelijkertijd koken, zodat ik op mijn sportdag tijd bespaar
  • Afspreken om samen te sporten, toch een stuk gezelliger dan alleen
  • Direct na het werk gaan sporten, zodat ik niet in de verleiding kom op de bank te blijven zitten
  • Niet te zwart-wit denken, een week met twee keer sporten is niet ineens een slechte week.

Wat is jouw tip om met regelmaat sporten vol te houden?

 

Liefs Hanneke

 

Nog wat extra motivatie nodig? Lees dan ook 5 tips om uit je sportieve dip te komen.

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram

Zo houd ik drie keer per week sporten vol


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.