Chips, wat zijn de gezonde alternatieven?

Chips, wat zijn de gezonde alternatieven?

Misschien is één van de meest gestelde vragen aan mij in de rol van voeding- en leefstijl coach wel ‘wat kun je eten in plaats van chips?’. De meeste mensen bedoelen daarmee een hartige snack die niet zo calorierijk is. In dit artikel geef ik je wat alternatieven en leg ik uit hoe ik dat zelf aan pak. Als coach moet je het goede voorbeeld geven, toch?! Dat doe ik meestal ook wel, maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik nooit chips, bitterballen of kaasstengels eet. Ik krijg er nu al zin in!

Gezonde snacks in plaats van chips

Als jij bijna alle dagen van de week in de avond op de bank vertoeft met een bakje (of een zak) chip raad ik je absoluut aan deze gewoonte te doorbreken. Ik ga je in dit artikel niet wijs maken dat je jouw geliefde schaaltje chips kunt vervangen voor wortels. Er zijn echt wel andere lekkere hartige snacks te bedenken, maar nee dat is nog steeds geen chips. Gezonde snacks die je zeker ook eens een kans kunt geven zijn; groente met hummus of een andere dip, geroosterde kikkererwten met kruiden of olijven. Een wat minder caloriearme keuze zijn ongebrande en ongezouten noten, ze passen zeker in een gezond voedingspatroon. Let bij noten (en de andere snacks) wel op de omvang van je portie, want ook van gezonde voeding kun je aankomen als er meer binnen komt dan je lichaam verband.

Ik ga je niet wijsmaken dat je jouw geliefde schaaltje chips kunt vervangen door wortels!

Wat zijn mijn favoriete snacks?

Ik ben dol op punt paprika met hummus (in allerlei smaken). Dit eet ik dan ook regelmatig terwijl ik voor de tv zit of als ik in de middag thuis een artikeltje aan het typen ben voor mijn website. Als ik moet kiezen tussen groente met hummus of kaasstengels, dan hoef ik niet lang na te denken. Kaasstengels met chilisaus natuurlijk. Of bitterballen met mosterd, toastjes met Franse kazen, bruschetta’s, broodplankjes, chips met ketchup smaak, chips met balsamico. Ik lust het allemaal en dan lekker met een wijntje of een speciaal biertje. Een iets minder calorierijke variant chips die ik ook graag eet is lentil chips in de smaak paprika. Deze chipjes zijn iets minder calorierijk, maar vooral wat luchtiger waardoor één portie minder weegt. Dat ik dit allemaal lekker vind wil niet zeggen dat ik dit allemaal ook ongelimiteerd eet, dan zou ik er wel anders uitzien en me vooral ook anders voelen.

Hoe weet ik balans te houden?

Ergens zegt er in mijn hoofd een stemmetje dat ik toch een beetje het goede voorbeeld moet geven. Dat doe ik meestal ook wel, maar het komt absoluut ook wel eens voor dat ik denk ‘Hanneke was dat nou nodig’. Vaak zijn het ook mijn prikkelbare darmen die tegen me zeggen ‘sukkel, je hebt weer te veel troep gegeten’. Dus als mijn verstand me niet terugfluit doet mijn lichaam dat wel. Door het exclusief voor het weekend te houden (nee, het weekend begint niet al op donderdag) kun je er ook veel meer van genieten. Doe je portie chips in een schaaltje en eet niet uit de zak, want dan is de bodem van de zak altijd eerder in beeld dan je denkt. Waar het om gaat is portie controle. Eet bewust en met aandacht, wanneer je een hele zak chips leeg eet zijn die laatste chipjes echt niet meer zo lekker als die eerste.

Kies bewust en geniet bewust. Wat is jouw favoriete hartige snack?

 

Liefs Hanneke

 

Lees ook: Van ‘gezond’ eten word je niet slank!

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Wat kun je eten in plaats van chips?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu