Burn-out of overspannen, hoe kom je de dag door?

Burn-out of overspannen, hoe kom je de dag door?

Je zit overspannen of burn-out thuis, hoe kom je de dag door? Goede vraag. Als ik eerlijk ben heb ik geen idee hoe ik de eerste weken ben doorgekomen. Of ik me dan niet heb verveeld? Wat kun je wel doen als je thuis zit? Ik deel mijn ervaring en tips hoe je de dag door komt als je thuis zit.

Heb ik me verveeld toen ik thuis zat?

In 2018 was ik ongeveer 5 maanden volledig thuis en daarnaast nog 3 maanden het grootste deel van de week, omdat ik toen aan het reïntegreren was. Of ik me wel eens heb verveeld? Nee! Ik had verwacht dat ik het vreselijk zou vinden, dat de muren op me af zouden komen en ik van gekkigheid niet wist wat ik moest doen. Ik heb veel op de bank gezeten, heel veel. Het was geen kwestie van niks willen doen, maar het was gewoon zo nodig om uit te rusten. Toen ik wel weer wat kon was ik daar zo blij mee dat ik nog wel gelukkig werd van mijn kledingkast opruimen of plantjes op het balkon zetten.

Wat doe je thuis in de eerste fase dat je thuis zit?

Natuurlijk verschilt het enorm of je overspannen bent of burn-out en ook per persoon en hoe lang je door bent gegaan. In het kort het verschil tussen overspannen en burn-out. In beide gevallen ben je overbelast, heb je last van chronische stress en ben je structureel  over je grenzen heen gegaan. Als je overspannen bent functioneer je over het algemeen nog wel normaal als je de trigger die je overbelasting heeft veroorzaakt niet opzoekt. Als je burn-out bent dan functioneer je ook op allerlei andere gebieden niet meer. Zo kan je ineens last krijgen van allerlei lichamelijke kwalen. Dit zijn allemaal signalen van je lichaam om ervoor te zorgen dat jij eindelijk eens je grenzen gaat respecteren. Dus ik denk dat het afhankelijk is van de mate van je overbelasting wat je doet en kunt doen op een dag. Ik heb in de eerste periode geen idee hoe ik de dagen door ben gekomen. In de allereerste weken kon ik tv programma’s of series die Engels met Nederlandse ondertiteling waren niet volgen, dat was al te veel schakelen voor mijn bovenkamer. Ik was in de eerste weken blij als ik de vaatwasser had uitgeruimd voor het 17.00u was, dus hoe de tijd voorbij is gevlogen? Geen idee, met af en toe een middagdutje toen ik eindelijk een beetje in een ontspannen modus begon te raken.

Waarom kun je wel hobby’s uitoefenen maar niet werken?

Als je nooit in de situatie hebt gezeten dat je een tijdje overbelast bent geweest is het zo ongelofelijk lastig te begrijpen. Waarom kan iemand wel de hele tuin om spitten, maar niet achter een bureau zitten? Waarom kun je niet werken, maar wel naar de kroeg of naar een festival? Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig, je bent door dat onkruid in je tuin of door die kroeg niet overbelast geraakt en je werk heeft daar wel aan bijgedragen. Het is belangrijk dat je eerst weer wat dingen kunt doen die de overbelasting niet hebben veroorzaakt en die je voldoening geven voordat je weer terug keert naar de plek/start met de activiteiten die je wel mede oorzaak zijn van je overbelasting.

Hoe kom je de dag door?

Zoals ik al vertelde is Netflix kijken in het begin vaak geen succes. Moet je tv kijken, nee natuurlijk niet? Maar als je hele dagen thuis zit is het ineens toch een stuk aantrekkelijk om dat wel wat meer te doen. Ik kon echt enorm genieten van echte ‘guilty pleasures’ als Temptation Island. Programma’s waar absoluut geen denkwerk voor nodig is en die ook nog eens in het Nederlands zijn. Ook heb ik ineens allerlei leuke vlogs ontdekt, het voordeel die duren ook geen uren. Daarnaast zijn activiteiten die je hoofd als het ware rust geven heel goed om te doen. Wat bedoel ik daarmee? Tekenen, aan de slag met een kleurboek, tuinieren, sporten, zwemmen, wandelen, klussen. Forceer niks, maar kijk gewoon waar jij je goed bij voelt. Op een dag begon ik ineens ook voor mezelf onverwacht aan het opruimen van mijn kledingkast. Ik bracht een hoop naar de kringloop en alles lag er weer netjes bij. Als het gaat om impact op globale schaal natuurlijk een score van nul, maar geniet van die momentjes. Van het gevoel dat je in actie bent gekomen en dat je echt iets ‘opgeleverd’ hebt.

Leg de lat niet te hoog. Neem je rust en oefen hoe je niks moet doen. Dat is hetgeen wat je moet blijven doen om niet nogmaals in het leven in deze valkuil te stappen.

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Burn-out of overspannen, hoe kom je de dag door?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu