Wintertijd, zo wen je er zo snel mogelijk aan Body & Mind / Fit talk

Zodra we de klok verzetten ben ik altijd even uit mijn doen en heb last van een soort van mini jetlag. Bij de zomertijd val ik ‘s avonds om en stuiter ik ‘s ochtends mijn bed uit. Nu gaan we naar de wintertijd, wat er meestal in resulteert dat ik mijn bed niet uit te branden ben. Ik zou het dus helemaal niet zo gek vinden als we stoppen met het verzetten van de klok. Dat gaat op hele korte termijn niet helpen. Met deze tips wen je zo snel mogelijk aan de wintertijd.

Zo verstoren wij ons bioritme

We hebben een fantastisch intern systeem wat signalen af begint te geven dat we moeten slapen zodra het donker wordt. Het lichaam begint met de aanmaak van het hormoon melatonine, de bloeddruk daalt, je lichaamstemperatuur gaat omlaag. Het gevolg: je voelt je slaperig. Wij doen dagelijks onze uiterste best deze biologische klok te verstoren, met allerlei beeldschermen, lampen en inspannende activiteiten zoals sporten op het late uur. Als het weer licht begint te worden maakt het lichaam cortisol aan, dit is het stresshormoon wat ervoor zorgt dat je alert bent. Ook dit proberen we met alle macht te voorkomen door dikke gordijnen of een rolluik op te hangen.

Verzet je biologische klok naar wintertijd

Het is natuurlijk super vervelend als je last blijft houden van het verzetten van de klok. Dit resulteert namelijk vrij wel altijd in te weinig slaap. Van te weinig slaap is nog nooit iemand vrolijker geworden. Nu we ons er bewust van zijn hoe we ons bioritme kunnen verstoren, kunnen we ook bedenken hoe we het kunnen stimuleren. Hieronder leg ik uit welke acties in de avond en ochtend je gaan helpen om zo snel mogelijk van deze mini jetlag af te komen.

Het avondritueel

De klok gaat een uur terug, wat waarschijnlijk betekent dat je ‘s avonds eerder moe bent op het tijdstip dat je normaal naar bed gaat. Probeer jezelf niet wakker te houden met allerlei felle lichten, want dit zorgt ervoor dat je niet ontspannen je bed in duikt. Doe alle grote lampen ruim voordat je wilt gaan slapen uit. Goed moment om het gezellig te maken en de kaarsjes aan te steken. Doe een meditatie oefening, zodat je echt tot rust komt. Nog nooit geprobeerd? Er zijn talloze appjes die je kunnen helpen het hoofd te legen. Meditatie oefening klaar? Leg je mobiel een uur voordat je naar bed gaat weg. Het licht van je beeldscherm (ja, ook in night shift) heeft een negatief effect op de aanmaak van melatonine. Daarnaast laten alle prikkels die je binnen krijgt via je telefoon je hoofd op volle toeren draaien. Probeer dat uurtje te rekken en ga op hetzelfde tijdstip naar bed als normaal. Doe voor het slapen gaan alleen je nachtlampje aan op de slaapkamer en niet die bouwlamp aan het plafond.

Het ochtendritueel

Het voordeel van de wintertijd is dat het ‘s ochtends weer eerder licht is. Daglicht zorgt ervoor dat we wakker en alert worden. Dat is dan ook de reden waarom de wake up light zo’n succes is, je haalt het daglicht de slaapkamer in waardoor je lichaam denkt op een natuurlijke manier wakker te worden. Dit is minder heftig dan zo’n loeiende wekker die voor je gevoel midden in de donkere nacht af gaat. Heb je geen wake up light? Buiten hangt een enorme wake up light in de lucht, die noemen we de zon. Het is weer eerder licht buiten, schuif het gordijn alvast wat open zodra je wekker af gaat. Dan komt het daglicht je slaapkamer in, dit helpt je de snooze tijd te halveren.

Vergeet niet te genieten van het extra uurtje wat je dit weekend cadeau krijgt!

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram

Hoe wen je zo snel mogelijk aan de wintertijd?


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.