Afspraken over voeding die ik met mezelf heb

Afspraken over voeding die ik met mezelf heb

Afspraken over voeding maken met jezelf maken, is dat nodig? Misschien is afspraken wat heftig, het zijn meer richtlijnen. Deze richtlijnen helpen mij balans te houden. Laat ik eerlijk zijn, deze woordkeuze zorgt waarschijnlijk voor meer clicks, omdat er waarschijnlijk toch mensen zijn die denken ‘ben jij gek?’. Ik kan je geruststellen, dat valt reuze mee.

Waarom leg ik mezelf afspraken over voeding op?

Als voeding- en lifestyle coach heb ik toch wel het idee dat het goede voorbeeld geven wel op z’n plek is. Dat is dan ook de reden dat ik mezelf scherp probeer te houden als het over voeding gaat. Voor je het weet drink je ongemerkt dagelijks een wijntje bij het eten of komt er dagelijks chips op tafel. Iets wat gewoonte is valt ons niet meer op. De kans is alleen wel groot als je er verder niks voor laat, dat je broek steeds strakker gaat zitten. In de loop der tijd heb ik gemerkt dat mijn lichaam veel fijner voelt als ik redelijk gezond eet. Ik heb minder last van mijn prikkelbare darmen en voel me energieker. Daarnaast wat misschien wel minstens zo belangrijk is, het heeft ook uitwerking op hoe ik me mentaal voel. Als ik een aantal dagen slecht heb gegeten krijg ik meer last van mijn buik. Dat opgeblazen gevoel uit zich dan in allerlei onaardige gedachten over mezelf. Kortom, ik voel me gewoon in alle opzichten stukken lekkerder als ik bewust om ga met wat ik in mijn mond stop en ik heb ook minder last van prikkelbare darmen.

Mijn afspraken over voeding

  • Als ik alcohol drink, alleen in het weekend
  • Geen chips doordeweeks
  • Aandacht voor voedingsvezels, met als helden: de Clean Protein bar chocolate & white chunks en Vlugge Japie ontbijtkoek minder suiker
  • Ik kies voor volkoren producten (brood, pasta, pita’s, wraps, zilvervlies rijst)
  • Het grootste deel van de week eet ik vegetarisch
  • Ik probeer 80% nutriënt rijke voeding te eten Wat is dat? Proberen een gezond en volwaardig voedingspatroon te hanteren.
  • Op werk drink ik geen cappuccino of frisdrank, dat bewaar ik voor een ander moment
  • Ik mag elke dag iets lekkers, want een dag geen chocolade is een dag niet geleefd!

Regels zijn er, om er uitzonderingen op te maken!

Deze regels zijn natuurlijk geen kei harde regels, maar meer een richtlijn waar ik me aan wil houden. Ik ga mezelf natuurlijk niet dwars zitten met mijn eigen opgelegde regels. Heb ik een verjaardag dan gun ik mezelf echt wel eens iets wat. Toen ik het bericht kreeg dat ik een nieuwe baan had gingen we uit eten, gunde ik mezelf op maandagavond wijn en een toetje. Valt mijn eigen of de verjaardag van mijn vriend doordeweeks dan gelden deze regels niet en op vakantie of tijdens een paar dagen weg ben ik ook wat minder strikt. Toch helpt me dit om balans te houden, maar ook om van bepaalde dingen te blijven genieten. Want bijvoorbeeld chips vind ik nou eenmaal echt lekkerder als je het af en toe eet en niet dagelijks. De aller belangrijkste regel, eet je iets wat je als ‘minder gezond’ bestempeld geniet er dan met volle teugen van! Zoals van dat frietje met andalousesaus hieronder!

Ik ben heel benieuwd, heb jij bepaalde afspraken met jezelf over voeding?

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

Afspraken met mezelf over voeding

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu