5x gezond vegetarisch broodbeleg

5x gezond vegetarisch broodbeleg

Vegetarisch broodbeleg is de uitkomst als je wat minder vlees wilt eten. Stop direct met vleeswaren op je brood en je bent al een heel eind op weg met dit goede voornemen. Opzoek naar wat gezonde inspiratie voor op je brood, cracker of rijstwafel? Lees even verder!

Minderen met vlees,  vegetarisch broodbeleg is stap 1

Al een hele tijd eet ik bewust wat minder vlees. Het is goed voor onze aardbol, maar ook voor ons lichaam. Als je bewust kiest voor andere producten gaat er een wereld voor je open. Er zijn zo veel lekkere dingen die ik hiervoor nooit zou hebben geprobeerd. Het makkelijkste om te minderen met vlees is om in ieder geval te stoppen met vleeswaren op je brood te doen. Of op je cracker of op je rijstwafel, want die laatste twee eet ik namelijk ook vaak. Niet omdat brood slecht zou zijn, maar omdat ik als ik thuis eet te lui ben om brood te ontdooien. Hier komen ze mijn 5 favorieten als het gaat om gezond vegetarisch broodbeleg.

  1. Pindakaas

    Op nummer 1, mijn absolute favoriet! Een dag geen pindakaas is een dag niet geleefd! Ik eet echt bijna iedere dag wel pindakaas. Het zit ook nog eens vol gezonde vetten. Wel behoorlijk calorierijk, dus niet te dik smeren. Let bij het maken van je keuze ook op de hoeveelheid suiker je pindakaas bevat, dat kan namelijk nogal verschillen.

  2. Hummus

    Dit is in een paar jaar tijd hipper dan hip geworden en ik doe vrolijk mee aan de hummus hype. Hummus met plakjes komkommer vind ik een super goede combinatie. Door wat groente op je broodje te doen ben je ook nog eens sneller aan die aanbevolen 250 gram. Probeer ook eens geroosterd brood met hummus en gegrilde aubergine. Mijn ultieme favoriet? Hummus met kerrie smaak.

  3. Vega filet americain

    Ik lust wel filet americain, maar als ik me dan halverwege mijn broodje bedenk dat ik rauw vlees zit te eten… Dat idee bederft mijn eetlust! Daarnaast bevat vlees natuurlijk ook minder gezonde vetten. Vegetarische filet americain vind ik daarom echt een geniale uitvinding! Het zit per portie verpakt en het is ook nog eens lang houdbaar. Oké iets meer verpakkingsmateriaal, maar aanzienlijk minder voedselverspilling. Een crackertje met filet en een beetje zwarte peper, heerlijk!

  4. Cottage cheese

    Een mager belegje met veel eiwitten, maar als je het mij vraagt een tikkeltje saai. Een feestje op je bord moet je er zelf van maken, dus ik voeg altijd wat peper of een klein beetje pesto toe voor wat meer pit. Wat groente zoals punt paprika of avocado er op het is alsnog een groot succes!

  5. Een eitje

    Misschien had je wat spannenders verwacht als nummer 5, maar een ei is zo veelzijdig dat ik dit ook een goede tip vind. Eieren bevatten, hoe raad je het eiwitten. Je kunt ze bakken (op tig verschillende manieren) of koken. Een beetje Aromat er op, heerlijk. Combineer met hummus, cottage cheese, verschillende soorten groente. Je kunt een eitje op je brood zo spannend maken als je zelf wilt.

Ik ben benieuwd welk vegetarisch broodbeleg ik echt nog eens zou moeten proberen volgens jou. Wat is jouw favoriet? Laat je een reactie achter?

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

5x gezond vegetarisch broodbeleg

Deze post heeft 4 reacties

  1. Guacamole het liefst met een zacht gekookt eitje!

    1. Dat klinkt ook goed! Al ben ik zelf nooit zo’n held in de perfecte guacamole maken… 🙈

  2. Wat leuk om te lezen! Ik heb zelf 4 maanden vegetarisch gegeten, echter ging dit niet helemaal goed i.v.m. dat ik nog thuis woon (17 jaar) en mijn ouders niet apart voor mij gaan koken en het ook niet oké vinden als ik dit zelf ga doen (wat ik overigens wel begrijp).
    ’s Avonds eet ik dus wel weer vlees, maar overdag probeer ook ik vlees te vermijden. Zo heel af en toe neem ik wel eens een plakje worst, maar vaker niet dan wel. Wat je zegt, je vindt zoveel nieuwe dingen uit als je verder kijkt dan je neus lang is!

    1. Helemaal vegetarisch doe ik ook niet, gedeeltelijk gaat het absoluut om gemak hoor. Wat ik wel altijd doe is vegetarisch gehakt door de pastasaus bijvoorbeeld, zo’n makkelijke manier toch vegetarisch te eten. Alleen als je nog thuis woont kan ik me voorstellen dat het wel wat aanpassing vraagt. Alle stapjes die we nemen om wat te minderen met vlees tellen gelukkig mee 😊

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu
×

Winkelmand