5 tips tegen kerstkilo’s Fit talk / Voeding

Laat je angst voor kerstkilo’s je feestdagen pret niet verpesten. Ik kan niet ontkennen dat die super gezellige dagen vaak gepaard gaan met een overvloed aan (ongezond) eten. Vaak zorgt dit in combinatie met te veel eten voor een volgevreten gevoel, waar je jezelf absoluut geen plezier mee doet. Deze tips zorgen ervoor dat jij dit jaar de kerst met een comfortabel gevoel doorkomt.

Bestaan kerstkilo’s eigenlijk wel?

Ik vind dit een goede vraag, want kom je in die twee dagen werkelijk zo veel aan dat je er achteraf last van hebt. Waarschijnlijk zit het grootste deel van het probleem wat je ervaart ergens tussen oud & nieuw en de volgende kerst in. Toch kunnen we ons door te veel en ongezond eten behoorlijk oncomfortabel gaan voelen. Je raad het niet, maar je hebt het voor een groot deel zelf in de hand. De onderstaande tips helpen je de kerstdagen door te komen zonder dat vreselijke volgevreten gevoel.

1. Doe geen boodschappen voor een weeshuis

Hoef je geen heel weeshuis te voorzien van eten? Haal dan ook geen boodschappen voor een heel weeshuis. Na (en zelfs tijdens) de kerstdagen zijn de winkels ook open. Haal je veel te veel boodschappen, dan ben je nog dagen lang noodgedwongen alles wat op moet weg aan het werken.

2. Hoe luxe is het ontbijt?

Dit is de maaltijd waar je waarschijnlijk zelf de meeste invloed op uit kunt oefenen. Is het echt nodig om harde broodjes, croissantjes, kerststol en een gekookt ei te eten? Maak keuzes en begin niet al bij het ontbijt met je te vol te eten. Serveer kwark of yoghurt in een leuke schaal en zet diverse soorten vers fruit op tafel, ook een erg lekker ontbijt.

3. Kransen schransen

Bedenk voordat je het eerste kransje neemt dat het waarschijnlijk niet bij één kransje zal blijven. Vraag je daarnaast vooral af zijn het echt lekkere kransjes en heb je er ook echt zin in. Niet? Laat ze lekker staan.

4. Beperk frisdrank

Hou het overdag lekker bij thee en water. Of kies voor de Spa bruisend varianten met een smaakje, net wat minder saai dan gewoon water. Neem je een glas frisdrank, prima maar neem er één en drink niet gedurende de middag een hele fles cola leeg. De meest eenvoudige manier calorieën uit te sparen. Des te meer geniet je zonder schuldgevoel van het wijntje later op de dag.

5. Vergeet de groente bij het kerstdiner niet

Stop je tijdens het kerstdiner niet vol met brood en aardappelen. Kies liever voor wat extra groente. Schep niet te veel op je bord, want het zit nu eenmaal niet onze aard een half vol bord te laten staan. Geeft je lichaam een seintje dat je vol zit, luister daar dan naar.

Het is maar twee dagen, echt kilo’s er aan eten moet je flink voor werken hoor. Met bewuste keuzes maken is niks mis, maar door de pret te laten verpesten door de angst voor kerstkilo’s wel. Geniet van het eten en het gezelschap van de mensen die je dierbaar zijn om je heen!

 

Liefs Hanneke

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter

 

Tips tegen kerstkilo's


Hanneke Kuipers

Comments

  1. Bewuste keuzes bij élk moment van de (kerst)dag al heb je gelijk, het zijn ‘maar’ twee dagen. Geniet ook een beetje! Je wordt niet dik tussen kerst en oud en nieuw, maar tussen oud en nieuw en kerst. Dus YES! Genieten met mate. Ik ga ervoor! En trouwens, ik moest zo lachen om Kransen schransen! Haha leuke kop! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.