5 tips om je nachtrust te verbeteren

5 tips om je nachtrust te verbeteren

Vorig jaar had bijna een kwart van de Nederlanders slaapproblemen, dus wat tips om de nachtrust te verbeteren kunnen we dus wel gebruiken. Met deze vijf tips slaap jij binnenkort (hopelijk) als een roosje.

Je nachtrust verbeteren, ervaar de voordelen

Als je goed slaapt sta je positiever in het leven. Je lichaam vraag niet de hele tijd om brandstof in de vorm van voedsel of beter gezegd in de vorm van ongezonde snacks. Afspraken (met jezelf) kom je makkelijker na en houdt je makkelijker aan al je goede voornemens. Het beste slaap je als je ontspannen bent. Als je de stress door je lijf giert heeft dat gegarandeerd invloed op je slaap. is het niet op je slaapuren, danwel op je slaapkwaliteit. Waarschijnlijk op beide. Vind jij het moeilijk om te ontspannen? Dan is dat actiepunt één, maar daar helpen onderstaande tips je ook al een eindje mee op weg.

1. Kijk geen spannende of moeilijke programma’s voor het slapengaan

Wat je spannend vindt dat verschilt natuurlijk nogal per persoon. Ik vind het nogal snel spannend, er is te veel actie, geweld of te veel harde geluiden. Interesse gebieden verschillen, maar van een hoop actie, geweld en harde geluiden gaat je hoofd niet bepaald in een standby stand. Het zorgt voor extra prikkels die je uit je slaap kunnen houden. Dit hoeft niet zo te zijn, maar merk jij ook wel eens dat je droomt over iets wat je gezien hebt op tv? Dan was je hoofd duidelijk nog niet klaar met de verwerking ervan. Natuurlijk is het advies alle beeldschermen weg een tijdje voor het slapengaan. Lukt je dat niet? Dan lijkt dit me een goede eerste stap.

2. Niet op je telefoon in de slaapkamer

De grootste open deur ever, maar we doen het toch. Het licht van onze smartphone verstoort ons slaap-waakritme, maar dat niet alleen. De hoeveelheid prikkels die je binnen krijgt door van alles te lezen, plaatjes en filmpjes te kijken en interactie met anderen houden je hoofd actief. Als je hoofd nog op volle toeren draait val je niet zomaar in slaap.

3. Ga op tijd naar bed

Regelmatig hoor ik mensen zeggen ‘ja, maar ik kan toch niet slapen als ik op tijd naar bed ga’. Nee, maar als je actief blijft slaap je zeker niet. Je lichaam heeft rust nodig. Je hoofd moet even afschakelen voordat je in slaap valt. Verwacht niet dat je slaapt wanneer je je kussen raakt. Verwacht ook niet dat je slaapt 10 minuten nadat je in bed ligt. Dat kan wel eens gebeuren, maar de kans is aardig aanwezig dat je dan eigenlijk zo op was dat je daarom zo snel sliep. Vind je dit lastig? Zet een wekker op het tijdstip dat jij je gereed moet gaan maken om je bed in te stappen.

4. Ga met regelmaat sporten

Wat heeft dit met slaap te maken? Nou sporten en andere vormen van lichaamsbeweging is een soort van resetknop voor je hoofd. Lichaamsbeweging is enorm belangrijk om alle prikkels die we binnen krijgen te verwerken. Je lichaam en geest zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

5. Stel piekeren uit

Ben jij een piekeraar? Verbied jezelf dan niet om te piekeren, dat gaat je namelijk niet lukken. Het uitstellen kan wel lukken met een beetje oefening. Schrijf de dingen waar je hoofd vol mee zit op een kladblok, zodat het ergens ‘gearchiveerd’ is en je het niet kunt vergeten. Bewaar je pieker gedachten tot de volgende dag. Beloof jezelf dat je er morgen van tijdstip x tot tijdstip x over na mag denken. Neem een kwartiertje in de ochtend en een kwartiertje vroeg avond, maar probeer de rest van de dag niet te denken aan al die beren in het bos. Je zult zien, pieker gedachten zijn ook ineens veel minder overweldigend wanneer de zon weer op is.

Heb jij nog een goede tip om je nachtrust te verbeteren? Laat een reactie achter onder dit artikel met jouw tip.

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

5 tips om je nachtrust te verbeteren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu
×

Winkelmand