5 signalen dat je te weinig water drinkt Fit talk / Sport / Voeding

Dat we voldoende water moeten drinken weten we allemaal wel. Toch blijkt het erg lastig te zijn, zeker in de winter is het voor veel mensen een hele opgave. Ons lichaam bestaat voor een heel groot deel uit water. We verliezen vocht door te zweten, te ademen, te snotteren en naar het toilet te gaan. We kunnen langer zonder eten dan zonder water, op tijd aanvullen is dus nodig. Herken jij onderstaande signalen? Dan is het de moeite waard om te proberen eens wat meer te drinken.

1. Je hebt regelmatig hoofdpijn

Ineens komt er een hoofdpijn opzetten, je denkt al snel aan paracetamol. Is dit wel echt nodig? Probeer na te gaan hoeveel je deze dag al gedronken hebt. Een paracetamol kan in zo’n geval de klacht onderdrukken, maar het pakt de oorzaak niet aan. Grote kans dat een flink glas water genoeg is om jouw klachten te doen verdwijnen.

2. Je hebt spontaan trek

Voldoende drinken zorgt ervoor dat we langer een verzadigd gevoel hebben, mede doordat de vezels die we eten vocht opnemen. Drink je te weinig dan kan je lichaam soms geen goed onderscheid maken tussen het signaaltje ‘honger’ en het signaaltje ‘dorst’. Heb je weinig gedronken en ervaar je ineens trek, probeer eerst eens of het verdwijnt als je een flinke kop thee hebt gedronken, voor je het weet heb je een hele maaltijd genuttigd waar je lichaam eigenlijk niet om vroeg.

3. Je hoeft bijna nooit naar het toilet

Lekker handig als je niet vaak hoeft te plassen. Niks zo irritant als ‘s nachts uit je bed moeten, omdat de nood hoog is. Is je urine donker van kleur en heeft het een sterke geur, dan is dit een extra signaal dat je te weinig drinkt. Hoef jij tijdens je werkdag bijna nooit te plassen? Trakteer jezelf en je collega’s eens op een extra rondje thee.

We gaan natuurlijk niet alleen naar het toilet om te plassen. Onze darmen hebben water nodig om hun werk te kunnen doen. Ze werken het beste als we veel voedingsvezel in combinatie met veel water nemen. Heb je last van een slechte stoelgang? Met volkoren granen, veel groente, fruit en water maak jij weer vriendjes met je darmen.

4. Verzuring tijdens het sporten

Voel je tijdens het sporten dat je spieren snel verzuurt raken of je zelfs kramp krijgt? Natuurlijk presteer je het beste als je goed gegeten hebt en lekker uitgerust bent, maar in dit geval is de kans groot dat je te weinig hebt gedronken. Drink ook altijd goed tijdens het sporten om het vocht wat je verliest direct weer aan te vullen.

5. Een droge huid

Naarmate we ouder worden wordt onze huid minder elastisch en stralend. Voor een deel is dit erfelijk bepaald, maar voor een groot deel ook afhankelijk van onze leefstijl. Eet jij gezond, slaap je genoeg en drink je voldoende water dan heeft dit een positief effect. Is jouw huid droog en schilferig, probeer dan eens of structureel meer water drinken goed doet. Onnodige rimpels die wil toch niemand?!

 

Mijn tip om voldoende water te drinken? Een flinke mok thee op het bureau en altijd een flesje water mee als je langer van huis gaat. Hoe zorg jij ervoor dat je voldoende water drinkt?

Door voldoende water te drinken ben je in de goede richting naar een gezonde(re) leefstijl. Nog meer tips vind je hier.

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram

5 signalen dat je te weinig water drinkt


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.