10 tips om minder gehaast te leven

10 tips om minder gehaast te leven

Minder gehaast leven, een verademing als dat je lukt. Toch zit die agenda steeds bommetje vol en vlieg je van het ene naar het andere. Werken, sociale contacten onderhouden in real life, maar ook online. Wat ik ontdekt heb is dat als ik zo’n druk bestaan heb en altijd gehaast ben ik eigenlijk niet echt meer kan genieten in het moment. Met vier verschillende vriendenclubjes afspreken in het weekend, dan ben ik alleen nog maar bezig met wat er allemaal meer gaat komen. Beter één afspraak waar je echt plezier aan beleeft, dan vier afspraken waar je met je hoofd allemaal maar half bij bent. Met deze tien tips kun je de eerste stappen zetten om voortaan minder gehaast te leven.

Waarom minder gehaast leven?

Als je continue haast hebt ben je waarschijnlijk nooit echt in het nu. Je hoofd is altijd al drie stappen verder. Wat moet je vandaag nog allemaal? Kom je daar op tijd? Hoe zou het verkeer zijn? Wat mag je echt niet vergeten mee te nemen naar die volgende afspraak? Je moet vanavond ook een beetje op tijd naar bed, want je hebt nog een drukke week voor de boeg. Herkenbaar? Lees verder en trek aan de handrem van het drukke bestaan. Door je leven zo in te delen kun je aan het einde van de week zeker zeggen dat je veel hebt gedaan. Gewerkt, je sociale contacten onderhouden en waarschijnlijk de hele wereld proberen gelukkig te maken. Maar geniet je er ook echt van? Waarschijnlijk zijn een hoop dingen in je agenda wel leuk, maar zijn ze dat nog steeds zo dicht op elkaar gepland waarbij er niks mis mag gaan omdat je je anders niet aan je planning kunt houden? Hetgeen wat je waarschijnlijk als eerste uit je agenda schrapt is tijd voor jezelf. Tijd om niks te doen en om weer op te laden. Daarmee bedoel ik dus niet alleen maar uren slaap, maar ook andere activiteiten die voor jou ontspannend zijn en je hoofd weer even resetten. Ik kan zeggen dat mijn leven sinds mijn burn-out in een heel ander tempo gaat en dat bevalt me prima.

Er zitten maar 24 uur in een dag. Stem je activiteiten daar op af!

  1. Leer ruimer plannen

    Het lijkt zo makkelijk, dat is het eigenlijk ook en het levert je zo veel rust op! Plan afspraken inclusief reistijd, plan je sportsessie inclusief douchetijd. Dit is een tip die je moeder je waarschijnlijk in de pubertijd ook al honderd keer heeft gegeven, maar helaas blijken moeders best vaak gelijk te hebben. Ga op tijd van huis. Plan ruim en calculeer tijd in voor mogelijke file, openstaande bruggen, gesloten spoorbomen of als al het voorgaande niet van toepassing is het risico dat je op een smal weggetje achter een traktor beland. Ben je dan te vroeg op de plaats van bestemming? Heb jij even geluk, een momentje voor jezelf om een frisse neus te halen of nog ergens een koffie te drinken.

  2. Leer efficiënt plannen

    Denk vooruit, daarmee bedoel ik dus niet leg alles vast, want dat is waarschijnlijk juist het probleem dat er al zoveel vast ligt. Moet je nog een telefoontje plegen, maar zit je vandaag ook nog een uur in de auto? Combineer het (met headset off course), dan heb je een taak minder op je lijst zodra je op de plek van bestemming aankomt. Boodschappen doen, zeker na werktijd kost je ook zeeën van tijd. Doe dit maximaal één of twee keer per week en zorg voor een gezonde basisvoorraad.

  3. Neem de tijd om je maaltijden voor te bereiden

    Morgen een pittige dag voor de boeg? Kook vandaag voor twee dagen. Neem je morgen een salade mee naar je werk? Bereid deze tijdens of vlak na het eten koken, dan hoef je de keuken maar één keer op te ruimen. Logisch nadenken en het jezelf zo makkelijk mogelijk maken! Gerechten waar je langer dan 20 minuten over doet? Doordeweeks niet aan beginnen! Bereid je maaltijden voor, dit zorgt juist voor rust op andere momenten.

  4. Parkeer de auto wat verder, stap een halte eerder uit om een stukje te lopen

    Wandelen is goed voor je. Niet alleen voor je lichaam, maar juist ook voor je geest. Even bewegen is een soort reset van ons hoofd, het draagt dus absoluut bij aan minder gehaast leven. Het geeft ons de brein tijd de puzzelstukjes weer even in elkaar te laten vallen en ruimte te creëren. Parkeer je auto dus eens wat verder weg of stap een halte eerder uit de bus of tram. Zeker als je naar een afspraak toe gaat waar je je hoofd er goed bij moet hebben is even wandelen vooraf en achteraf een cadeautje aan jezelf.

  5. Neem altijd lunchpauze!

    Doorwerken lijkt geniaal om extra werk te krijgen, maar je focus is niet oneindig. Je bent ook maar een mens. Met even lunchpauze helpt je bij het eten met aandacht, wat beter is voor je spijsvertering en om echt een gevoel te houden wanneer je nou genoeg hebt gegeten. Daarnaast voorkom je dat je hoofd gedurende de middag zo vol raakt dat je focus totaal verdwenen is en je beland in een enorme middagdip.

    Zo voorkom je een middagdip

  6. Bundel taken en schakel meldingen uit

    Ga niet twintig keer op een dag je mail beantwoorden. Stuur wat mails en ga daarna aan de slag met wat anders. Dit geldt overigens ook voor Whatsapp berichten. Vaak geef ik ineens een hoop antwoorden aan verschillende mensen. Het liefste doe ik dat vanaf mijn laptop, zodat ik even lekker snel kan typen op het toetsenbord. Probeer alle meldingen van nieuwe mails, Whatsapp berichten, social media meldingen etc. te negeren. Nog beter, schakel ze uit. Al die meldingen geven ons druk, we hebben het gevoel te ‘moeten’ reageren. Meldingen van nieuws apps schakel ze allemaal uit. Het brengt vaker negatief dan positief nieuws en we hebben er toch niet direct invloed op. Een onnodige hoeveelheid prikkels als je het mij vraagt.

  7. Doe regelmatig een meditatie oefening

    Mediteren, het klinkt misschien wat zweverig maar dat valt eigenlijk allemaal nog wel mee. Het is niet veel meer dan een ademhalingsoefening die je helpt om weer even echt in het nu te komen en alle dingen die door je hoofd schieten even in een lade te stoppen. Mediteren kun je leren, het vergt wat oefening maar er zijn een hoop apps die je daar goed bij kunnen helpen.

  8. Neem tijd om niks te doen

    Zonde van je tijd? Nee! Juist door even niks te doen, rust te nemen. Ga de natuur in of ga gewoon eens rustig op de bank liggen. Tegen de tijd dat het begint te vervelen komt er vanzelf een spontaan idee om te gaan doen. Zoals een klusje in huis, een lekker bananenbrood bakken of het lezen van dat boek wat al zo lang in de kast ligt. Is het erg dat je dan toch wat gaat doen? Nee, zeker niet het gebeurt nu omdat je het zelf wilt niet omdat je vind dat het moet. Ga je ‘verplicht’ een boek lezen, dan zul je jezelf er sneller op betrappen dat je gedachten overal heen gaan, maar in ieder geval niet bij het boek blijven.

  9. Plan je agenda niet helemaal vol

    Dit is misschien niet de meest verrassende tip, maar wel één van de meest effectieve. Het lijkt tegenwoordig bijna vreemd als je zegt dat je in een weekend nog niks gepland hebt. Als iemand je vraagt hoe het gaat is ‘druk’ het synoniem geworden voor ‘goed’. Grotendeels doe je dat druk zijn jezelf aan. Plan bewust momenten niks. Ik ben er achter gekomen dat het voor mij snel te veel is na een werkdag nog sociale contacten te onderhouden. Dat mogen mensen raar vinden, maar het is mijn grens en het is dus belangrijk daar niet structureel overheen te gaan. Ook ruimte over laten om spontaan alsnog iets te gaan doen kan je veel rust geven, omdat het dan nooit kan veranderen in een afspraak die aanvoelt als een verplichting.

  10. Maak een realistische to-do list en stel prioriteiten

    Goed om een lijstje te maken met de dingen die je moet doen. Schrijf dingen op zodat je hoofd niet vol raakt met alles wat je nog moet en niet mag vergeten. Stel prioriteiten per dag. Zorg dat het haalbaar is wat je op een dag wilt doen. Als je te ambitieus bent met je to-do list zul je de hele dag het gevoel hebben dat je achter de feiten aanloopt terwijl je dit eigenlijk jezelf hebt aangedaan. Wees een beetje liever voor jezelf, zodat je aan het einde van de dag trots kunt zijn dat je taken ook werkelijk zijn afgevinkt.

Hoe gehaast leef jij?

Heb jij het gevoel dat je vaak achter de feiten aan loopt? Dat opgejaagde gevoel levert je vooral stress op en het zorgt ervoor dat je minder geniet. Als we kijken hoeveel mensen er tegenwoordig last hebben van stressklachten is het goed eens onder de loep te nemen hoe gehaast jij eigenlijk bent en wat kun je daar aan doen? Misschien ben je hier op dit moment al heel bewust mee bezig. Dan ben ik vooral benieuwd naar jouw tip om minder gehaast te leven? Laat je een reactie achter?

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn

10 tips om minder gehaast te leven

Deze post heeft 4 reacties

  1. Ik voel me soms best gehaast. Terwijl mijn agenda niet eens super vol staat. Alleen mijn hoofd is wel vaak druk. Sinds kort wandel ik en eigenlijk wil ik dit minstens 1x per week doen (ook als alternatief voor sporten). En ook sinds een tijdje mediteer ik af en toe. Waar ik het voorheen raar en zweverig vond, heb ik nu ontdekt me echt fijner en gelukkiger er mee te kunnen voelen.

    1. Wat goed dat je ermee aan de slag gaat!! Een te vol hoofd is echt niet goed voor je, maar meditatie en lekker in beweging zijn kunnen je echt helpen 🙂

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu