0% vet producten: misleiding of niet? Fit talk / Voeding

Als je te dik bent heb je te veel vet, dus vet maakt je dik. Toch? Natuurlijk is dat niet zo en heb je ook daadwerkelijk vetten nodig om goed te blijven functioneren. Toch is te veel vet en de verkeerde vetten niet goed voor je. Wat zegt de claim 0% vet op zo’n verpakking eigenlijk?

Je moet zo min mogelijk vetten eten, toch?

Vet bevat 9 kcal per gram, eiwitten en koolhydraten maar 4 kcal. Conclusie: van vet word je dik! Natuurlijk klopt deze conclusie, maar alleen als je er te veel van eet en daardoor meer calorieën tot je neemt dan je verbrand. Daarnaast is de juiste balans in je voeding belangrijk. Je hebt koolhydraten, eiwitten, vetten en voedingsvezel nodig, maar niet van alles even veel. En de ervaring leert dat je voornamelijk snel te veel koolhydraten tot je neemt. Maar dat is eigenlijk helemaal niet wat ik wilde vertellen.

Vooral mensen die af willen vallen of het voornemen hebben gezonder te gaan leven gaan blind af op claims als 0% vet.

Ga niet blind af op de claim 0% vet, doe je ogen open en lees het etiket!

Trap niet in claims

Producten waarop staat dat er weinig of geen vet in zit bevatten vaak veel suiker, wat betekend koolhydraten. We verorberen met z’n alle toch al te veel koolhydraten, daarom goed om je af te vragen of dit product wel een juiste keuze is. We laten ons leiden door een schreeuwerige gezondheidsclaim. Applaus voor chef marketing, missie geslaagd.

Check 0% vet producten op de hoeveelheid suiker

Let op het aantal gram koolhydraten (suikers) in een product en het aantal calorieën. Hoeveel calorieën bevat één portie? Want dat is wat je neemt van dat product. Geen idee wat veel of weinig is, vergelijk met andere soortgelijke producten. Voorbeeldje: de producten van Optimel komen door ‘mijn test’, maar de 0% vet kwark van Almhof (die oh zo lekker is) dan eigenlijk weer niet. Het aantal calorieën en koolhydraten in het product liggen behoorlijk hoog. Daarnaast maken we onszelf ook nog wijs dat we in onze beleving ‘goede’ producten wel een extra grote portie kunnen nemen.

Alle etiketten lezen in de supermarkt is geen optie, dan heb je deze week een extra vrije dag nodig om boodschappen te doen. Neem jezelf voor iedere week één soort product wat je wekelijks koopt eens kritisch te bekijken.

Good luck!

Liefs Hanneke

Het belangrijkste is een gezond voedingspatroon, maar gezond eten, hoe doe je dat?

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram

 

0%-vet-


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.