Gezond eten, hoe doe je dat? Fit talk / Voeding

De nieuwsberichten over gezond eten laten ons doordraaien. We zijn gestopt met zelf goed nadenken en rennen steeds weer achter de eerstvolgende hype aan. Waar we een aantal jaren geleden alles vetvrij namen, tot in het extreme zijn nu de koolhydraten onze grootste vijand. Een vrij ongenuanceerde gedachte. Brood is de vijand, maar vaak werkelijk eens een cracker ingevoerd in een voedingstracker? Vaak bevatten crackers meer koolhydraten, minder vezels en geen jodium. Je moet je goed verdiepen voordat je een bepaald product zomaar uit je leven verband. Een random nieuwsbericht zou niet de reden moeten zijn.

Richtlijnen goede voeding

Als gewichtsconsulent aangesloten bij BGN adviseer je op basis van de richtlijn goede voeding 2015. 2015? Ja, dat is de meest actuele versie. Ook Personal Body Plan waar ik coach ben werkt ook met deze richtlijn. Ga niet uit van wondermiddelen, in de vorm van tien verschillende potjes supplementen. Om je wat op weg te helpen hieronder twee handige lijstjes met voedingsmiddelen die je dagelijks en wekelijks nodig hebt.

Dagelijks aanbevolen voeding

  • Minimaal 250 gram groente
  • 200 gram fruit
  • Zuivel of plantaardige vervangers
  • Volkoren graanproducten en aardappelen
  • Onbewerkt vlees of natuurlijke vleesvervangers
  • Minimaal 2 liter vocht
  • Zachte en/of vloeibare (bereidings)vetten
  • Minimaal 15 gram ongezouten noten

Wekelijks aanbevolen voeding

  • Peulvruchten
  • Vette vis

Hou jij je aan de richtlijnen?

Denk je nu groente, zoveel? Twee liter vocht? Precies, daar is dus waar het mis gaat in ons voedingspatroon. We nemen allerlei andere dingen in plaats daarvan en komen in totaal op een veel hoger calorieën aantal. Surprise, surprise, onze broek gaat steeds strakker zitten. Over het algemeen eten we te weinig groente en fruit, dit bevat weinig calorieën maar wel vezels die ons een verzadigd gevoel geven. We nemen te veel koolhydraten. Dan niet in de vorm van brood, volkorenpasta en (zoete) aardappel, maar in de vorm van suiker. Ook veel drinken van water en thee zorgt ervoor dat geen hongerig gevoel ervaren. Als je te weinig drinkt kun je denken dat je honger hebt, ons lichaam kan het signaal honger en dorst namelijk niet altijd even goed uit elkaar houden. Dit kan er weer voor zorgen dat je overeet.

Hoe pak ik dit aan?

  • Groente en fruit vers of diepgevroren
  • Melk, yoghurt, kwark, skyr, soja yoghurt
  • Vezelrijke producten als volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst, volkoren wraps, zoete aardappelen
  • Onbewerkt vlees, dus iets wat van oorsprong één stuk was zoals kipfilet
  • Natuurlijke vleesvervangers zoals ei, peulvruchten en noten
  • Water, thee en koffie, zo puur mogelijk dus zonder suiker en melk
  • Kies voor bijvoorbeeld olijfolie
  • Neem ongezouten noten als tussendoortje of als toevoeging aan een gerecht
  • Eet wekelijks een gerecht met peulvruchten zoals kikkererwten, linzen, kapucijners
  • Eet wekelijks vette vis, zoals zalm, markreel of haring.

Wat is een gezond eten?

Eén product op zich is nooit gezond. Het beste voorbeeld is de avocado. Een avocado is ‘gezond’, want bevat vitamine en goede vetten. Vet bevat 9 kcal per gram, wat maakt dat een avocado erg calorierijk is. Lepel je even een hele avocado leeg, dan tikt dat flink aan. Je had voor dezelfde hoeveelheid calorieën ook een bruine boterham, met halvarine, 30+ kaas, een tomaat een een ei kunnen eten. Wat je wellicht meer als lunch in de oren klink als die ene avocado. Het gaat om de variatie aan producten die je eet of je een gezond voedingspatroon hebt. De kunst is om de balans van aanbevolen producten en de juiste hoeveelheid calorieën te hanteren, dat is gezond eten.

Tip voor een gezond voedingspatroon: te veel is nooit goed, van wat dan ook!

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram

Bronnen: Richtlijn goede voeding 2015 | Personal Body Plan

Hanneke Kuipers

Comments

  1. […] jij weten wat er thuis hoort in een gezond voedingspatroon? Dan moet je dit artikel ook echt even […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.