20 praktische tips om meer groente te eten Fit talk / Voeding

De aanbevolen hoeveelheid groente is minimaal 250 gram per dag. Dat is best veel als we kijken naar ons Nederlandse voedingspatroon. Vaak eten we enkel bij de avondmaaltijd groente, dan is het een behoorlijke berg als we ons dagelijkse portie dan ineens moeten wegwerken. Dat is dan ook de reden dat veel mensen de aanbevolen hoeveelheid niet halen. De beste tip is dus zorgen dat je overdag al wat groente eet, zodat de berg bij de avondmaaltijd wat kleiner kan. In dit artikel 20 smakelijke tips hoe je dat aan kunt pakken.

Waarom moeten we meer groente eten?

We roepen eigenlijk altijd wel dat er meer groente gegeten moet worden. Om onze dagelijkse portie vitamine binnen te krijgen, dat weten we wel, maar dat is niet de enige reden. Groente bevat naast vitamines ook antioxidanten, een voor de meeste mensen niets zeggende term. Antioxidanten zijn in staat schadelijke stoffen die we binnen krijgen te neutraliseren, best nuttig dus om gezond te blijven. Natuurlijk in beperkte maten, een sigaret roken en tegelijkertijd een wortel eten is geen compensatie. Daarnaast mogen we de vezels niet vergeten, deze zorgen voor een goede darmwerking en dat we een verzadigd gevoel ervaren. Gemiddeld genomen eten we te veel andere minder voedzame dingen. Bijna al deze producten bevatten meer calorieën dan groente. Dus zit je broek wat strak? Neem eens schep rijst of pasta minder en een schep extra groente.

20 praktische tips

  1. Doe komkommertjes op je boterham met kaas.
  2. Vervang aardappels door zoete aardappels, want zoete aardappels zijn… tatata: groente.
  3. Voeg een stuk avocado toe aan je smoothie, nog een pluspunt dit zorgt voor een romige structuur
  4. Doe in plaats van ham eens wat plakjes tomaat en Italiaanse kruiden op je tosti
  5. Zin om te snacken? Neem stukjes paprika, komkommer en worteltjes met humus als dip
  6. Bak carrot cake voor bij de koffie
  7. Kook verse soep met veel groente en pureren maar en klaar
  8. Verborgen veggies, doe een hele paprika en courgette in de keukenmachine en voeg dit toe aan je lasagnesaus
  9. Maak nasi met bloemkoolrijst, omdat je de bloemkool bakt en niet kookt krijg je niet de typische bloemkool smaak
  10. Besmeer je brood met groentespread
  11. Heb je een airfryer? Maak groente frietjes van zoete aardappel, pompoen en pastinaak
  12. Gebruik aubergine plakken als lasagnebladen
  13. Voeg wat bladspinazie toe aan je omelet
  14. Serveer komkommers sticks met tzaziki bij de borrel
  15. Sla diepvriesgroente in, het blijft lang goed en is in handige porties te gebruiken
  16. Maak pannenkoekjes van pompoenpuree, ei, havermout en een beetje kaneel
  17. Bak brownies van zoete aardappel
  18. Pastasaus kun je eenvoudig zelf maken van verse tomaten
  19. Maak humus met pompoen, gegrilde paprika of gegrilde aubergine
  20. Maak of koop een pizzabodem waar groente in verwerkt is.

Ik ben heel benieuwd staat hier wat tussen waarvan jij denkt hé dat is een goed idee? Wat is jouw tip gouden tip? Laat het weten in een reactie onder dit bericht.

Liefs Hanneke

 

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram

20 praktische tips om meer groente te eten

 


Hanneke Kuipers

Comments

  1. Handige tips Hanneke, voor mij werkt invriezen van groente enorm, snel en makkelijk te maken en boordevol vitamines

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.